Vesturland

5 augustus 2017 - Reykjavík, IJsland

Oftewel Westland, het gebied ten noorden van Reykjavík waar we vandaag doorheen trekken op weg naar de hoofdstad. We zullen 4 nachten in Reykjavík blijven. Maar voor we daar zijn moeten we natuurlijk nog een stukkie rijden, en het een en ander bewonderen.

We beginnen bij Eiríksstaðir, een replica van de boerderij welke Eirik de Rode rond 970 gebouwd heeft. Eirik wordt beschouwd als de eerste Europese kolonist op Groenland, en zijn zoon Leif, die op deze boerderij geboren is, als de eerste Europeaan die voet op Amerika heeft gezet (in 1002). We worden door een "echte" Viking onthaalt en gezeten rondom het vuur in huis vertelt hij van alles over het leven van Eirik (volgens de sage). Heel interessant en ook heel humoristisch gebracht.

Via de explosiekrater Grábrók, die ook met een trap (van dit keer 591 treden, wat inmiddels een makkie voor ons is...) beklommen kan worden, en de waterval Glanni komen we bij het Settlement Center in Borgarnes. Hier wordt aan de hand van de Egilssaga het leven tijdens het vestigen van de eerste nederzettingen verteld, in keurig Nederlands via een koptelefoon. De heel mooi gemaakte tentoonstelling maakt indruk op ons, en we hebben weer wat geleerd over de eerste bewoners van IJsland. Als je al die verhalen (sagen) mag geloven natuurlijk, want daar komen nogal wat bovennatuurlijke krachten bij te pas...

Het wordt tijd om ons onderkomen in Reykjavík op te zoeken. Dat gaat, met behulp van onze TomTom vlekkeloos, zoals dat eigenlijk iedere dag vlekkeloos gaat. Zeker op het platteland hebben huizen niet altijd een adres met een straat, maar staan ze bekend onder de naam van het huis (die TT natuurlijk niet kent), dus moeten we GPS coördinaten gebruiken om ons doel te vinden. En dat is heeeel nauwkeurig.

We zitten aan de rand van het centrum in een ruim appartement met parkeergarage. Voor een prijs waarvoor je op het platteland tussen de koeien mag gaan liggen... ;-) Het valt meteen ook op dat er, buiten ons, nog andere mensen op IJsland zijn... Het is net een echte stad :-) Morgen gaan we Reykjavík maar eens beter bekijken, nu beperken we ons tot een hapje in het oer-IJslandse restaurant "Chuck Norris Grill".