Het moet niet gekker worden...

11 augustus 2018 - Airlie Beach, Australië

Toch nog maar even over Migaloo, de witte walvis. We schreven al eerder dat het feit dat hij zich heeft laten zien best wel nieuws is in deze streken. Als we aan Australiërs de video laten zien reageren ze bijna met afgunst. Maar het kan nog gekker.

Migaloo heeft zijn eigen pagina op Facebook, waar precies wordt bijgehouden waar hij zich bevindt, het liefst met foto's en video's. Maar het beest laat zich niet zo vaak zien (sinds 28 juli is hij niet meer gezien). Onze video verdient daar dan ook een plekje, maar dat lukte steeds niet. Tot 7 augustus. Toen lukte René het de video op de tijdlijn van "Migaloo the White Whale" te zetten. Op 10 augustus wordt de video door "Migaloo the White Whale" gedeeld, zodat die openbaar te zien is. Nu, op de 11e, is die video daar al ruim 2400 keer bekeken en 34 keer gedeeld. Maar het kan nog gekker.

Op vrijdagochtend 10 augustus krijgt René via Messenger een verzoek van ene Patrick om contact met hem op te nemen. Patrick werkt bij ABC News Brisbane en vraagt toestemming of hij onze video op de FB-pagina van ABC en op Twitter mag zetten. Geen probleem. Op hun FB-pagina is de video inmiddels ruim 5700 keer bekeken en 78 keer gedeeld en op Twitter is de video ruim 8700 keer bekeken en 106 keer geretweet. Maar het kan nog gekker.

Diezelfde vrijdag, 's avonds laat, krijgt René weer een verzoek via Messenger, ditmaals van Alan (uit Amerika), die werkt bij Storyful News. Storyful News is de "the world's leading video licensing agency" en levert materiaal aan o.a. National Geographic, Discovery, Sky News, The New York Times, en nog vele andere mediabedrijven, en wil graag de "exploitatie" van de video op zich nemen. Dat houdt in dat wij Storyful News het recht geven om de video aan te bieden aan haar klanten, daar een fee voor te vragen, en een gedeelte van die fee aan ons over te maken. Bizar! We hebben nooit het idee gehad dat we geld met deze video zouden kunnen verdienen, maar nu wordt het ons gewoon aangeboden. Gaat echt niet om grote bedragen, maar misschien houden we er een etentje aan over... ;-) We hebben een contract opgestuurd gekregen en daar zijn we op ingegaan. Gevolg is dat er nu een zinnetje aan de tekst bij de video is toegevoegd: "To use this video in a commercial player or in broadcasts, please email [email protected]". Wij blijven eigenaar van de video, hij mag ook gewoon op Facebook blijven staan, maar voor commerciële doeleinden moet dus betaald worden.

Het moet niet gekker worden... :-)

1. Yvonne:
    11 augustus 2018
    Voor de verandering ;-) een bescheiden opmerking: nóóit meer mijn opmerkingsgave (gnagna) negeren en mijn vraag of jullie jezelf al op tv hadden gezien afdoen met "we hebben geen tv aan in de vakantie"! Naar nu blijkt is dát dus ook helemáál niet nodig! En mag het dan misschien niet de tv zijn, jullie zijn "all over the internet" !!!!!!!!
  2. Wim Houtveen:
    12 augustus 2018
    Een leuke bijverdienste op jullie vakantie.
    Ga zo door dan ga je de hele wereld door.
    Nog heel veel plezier pa en coby
  3. Renate Sporrel:
    13 augustus 2018
    Super, wat een verhaal!
  4. Annemieke Augusteijn:
    14 augustus 2018
    En komt jullie naam nu ook in de aftiteling van de video te staan en onder de foto's? ;-)
  5. John Meenderink:
    16 augustus 2018
    je kan altijd geld vragen voor de video is jullie interlectual property en gewoon de prijs hoog inzetten heb je straks weer een reis naar downunder verdiend. gaan man