De hoogte in

14 augustus 2022 - Grand Lake, Colorado, Verenigde Staten

NB: het lukt me al een paar dagen niet om foto's en video's te plaatsen. En ook hier is het internetsignaal weer verschrikkelijk zwak en traag. Ik blijf het proberen!

Vannacht alle ramen dicht gehouden (op advies van de Park Rangers), zodat eventuele beren niet door het muggengaas heen kunnen breken. Dakramen konden wel open, en daardoor werd het ook niet te koud binnen. We beginnen de dag, na het ontbijt dan, men een wandeling vanaf de campground naar een nabijgelegen heuvel, Emerald Mountain. Die ligt een beetje eenzaam te zijn waardoor je van de top een mooi uitzicht hebt. We blijven echter redelijk lang nagenoeg vlak lopen waardoor we het ergste vrezen. En ja hoor, in de laatste 400 meter moeten we 180 meter omhoog… 😅 Flink hijgen en puffen dus op de vroege morgen, maar de beloning is inderdaad een mooi uitzicht waarbij we De Kabouter beneden ons op de campground kunnen zien.

Veel mensen zijn vroeg wakker op deze campground (op andere ook wel, maar hier valt het meer op). Sommige hikers vertrekken al rond 7 uur, te voet of met de auto. Van uitslapen heeft men hier echt nog nooit gehoord. Daarvoor kom je ook niet hier.

Na de ochtendwandeling verlaten wij ook de campground en nemen we de Trail Ridge Road, de 69 km lange hoofdweg dwars door de Rockies. Een heel goed berijdbare weg, maar uiteraard wel met de nodige (haarspeld)bochten. We doen diverse uitzichtpunten aan en maken ook een drietal korte (tot 2 km) wandelingen, waarbij het goed te merken is dat we in ijlere lucht verkeren. Bij een van de wandeling komen we boven de 3700 m. De weg zelf beleeft zijn hoogtepunt op 3713 m, maar dat wordt nergens langs de weg kenbaar gemaakt. De uitzichten onderweg zijn prachtig: ruige bergtoppen, kleine meertjes en diep uitgesneden dalen (door vroegere gletsjers). Marmotten, elks en pika's zijn ruim aanwezig en het zonnetje schijnt (meestal) volop. Ook op 3700 m hoogte is het daardoor niet koud, hooguit wat fris (19 graden).

Door de korte rit van vandaag (90 km) en de korte uitstapjes onderweg zijn we al vroeg aan de "andere kant" van de Rocky Mountains. We zijn op Winding River Resort, vlak bij Grand Lake; de hoogst gelegen campground van onze reis (2639 m). Een groot complex waar ook allerlei activiteiten plaatsvinden, maar de omgeving biedt een troosteloze aanblik. In oktober 2020 heeft een verwoestende brand de omgeving vernietigd. Het is niet het eerste door brand verwoeste gebied waar we doorheen rijden.

Net als gisteren betrekt de lucht in de middag en begint het te onweren, maar ook nu blijft het op afstand, al krijgen we wel een flinke bui. We gebruiken een deel van de tijd om heel voorzichtig al naar het afscheid van De Kabouter toe te werken. Maandagochtend moeten we afscheid van hem nemen (maar we vliegen woensdag pas, dus jullie zijn dan nog niet van ons af…), dus er worden al wat spulletjes uitgezocht en ingepakt, zodat we niet alles op het laatste moment hoeven te doen.

1. Zus:
    14 augustus 2022
    Helaas, aan alles komt een einde. Ook weer aan deze mooie reis 😞
    Geniet nog van de laatste dagen!
  2. Yvonne:
    14 augustus 2022
    Hi guys! Deze warme zondag gebruikt om binnen in de koelte de laatste paar verhalen bij te lezen, maar voorál om alle foto's en video's te bekijken. Daar heb ik me niet altijd tijd voor gegund.
    Eindconclusie lijkt mij héél duidelijk: dit was ook weer een absolute TOP reis!!!!
    Wat hebben jullie ongelooflijk veel moois gezien, veel beleefd en heerlijk gewandeld. Wat een schitterende natuur is er bijgeschreven op jullie harde schijf!!!
    Geniet nog van de laatste dagen en ik hoop dat het afscheid van De Kabouter mee zal vallen 😜