IJsland huilt...

16 augustus 2017 - Seydisfjordur, IJsland

Letterlijk. Of is het ook figuurlijk, omdat dit onze laatste dag is op dit wonderschone eiland en wil het geen afscheid van ons nemen? In ieder geval regent het als we opstaan. Vannacht heeft het flink gewaaid en dat was goed te horen. Volgens het gastenboek komt dat vaker voor... ;-)

We moeten 170 km rijden voor we bij de eerste bezienswaardigheid zijn van vandaag, en dat is, hoe kan het ook anders, een waterval. De laatste 16 km gaan weer eens over een onverharde weg, die behoorlijk slecht is en op sommige punten behoorlijk steil (tot 18%). Heel rustig rijden dus, want een lekke band kunnen we nu echt niet gebruiken. En ook 170 km van Djúpivogur regent het. Nog steeds. Te veel om buiten bij de picknicktafel eens rustig van deze in 9 stappen naar beneden kletterende waterval (Klifbrekkufossar) te genieten. We nemen wat foto's en gaan rustig aan terug over het hobbelpad.

Een uur rijden verder ligt, langs een 25 km lang meer (Lagarfljót), Hallormsstaður, het grootste bos (ja, heus) van IJsland met 740 ha. En ook dat uur verder regent het. Nog steeds. Regenjas aan, want we gaan hier een kleine wandeling doen van zo'n 2 km. Door bosgebied. Dat heeft natuurlijk ook lage begroeiing en dat groeit vrolijk over het pad heen, dus binnen no-time zijn onze broeken doorweekt... ;-) Na een lunchstop waarbij Astrid wilskracht toont door niet los te gaan op het cake buffet hebben we nog 1 wandeling te gaan: die naar de watervallen Litlanesfoss en Hengifoss. De eerste  is omgeven door mooie basaltformaties; de tweede is met zijn 120 m een van de hoogste van IJsland. We moeten er wel 4,9 km voor lopen en 260 m klimmen. Jullie raden het al: het regent hier ook. Nog steeds, al doet het dat niet zo hard meer. Het begin van het pad is nog goed te doen, maar hoe hoger we komen, hoe modderiger het wordt. Glibberend en glijdend bereiken we het eind van het pad, bedenkend dat we straks ook weer naar beneden moeten... :-) Omdat het nu alleen nog maar wat spettert nemen we de tijd voor de afdaling; we hebben niet zo'n zin in met modderbesmeurde kleding... Onderweg zien we gezinnen met kleine kinderen en mensen op simpele lage schoenen (gympies) de reis aanvangen...

We zetten de airco op 100% om onze broeken te laten drogen (en dat werkt) en beginnen aan het laatste uurtje rijden. We overnachten vlakbij de haven in Seyðisfjörður waar morgenochtend de boot vertrekt. Onderweg neemt de regen weer toe en daalt de temperatuur tot 6 graden.

Ook in Seyðisfjörður houden we het niet droog als we naar het restaurant lopen voor ons galgenmaal op IJslandse bodem. IJsland huilt. En wij huilen een beetje mee... ;-)

Vanaf de boot zullen we nog een verslag sturen, maar dat zal vrijdag worden of zaterdagochtend; we zitten er 48 uur op!