Een jaartje pauze...

8 juli 2020 - Almere, Nederland

Vandaag zouden we op het vliegtuig stappen voor een rondreis door Alaska (en een stukje Canada). "Zouden", want corona heeft onze tickets overgenomen... ;-) Maanden van voorbereiding waren al aan deze reis besteed toen ons in maart het gevoel bekroop dat het dit jaar wel eens niet door zou kunnen gaan. Inmiddels was alles (vliegreizen, camper, overnachtingen en excursies) al geboekt en waren we alleen nog bezig met het invullen van het dagschema, maar dat hebben we meteen maar op pauze gezet. Medio mei kwam het bericht dat de verhuurder van onze camper, Apollo, er in Amerika geen heil meer in zag voor 2020 en had besloten zijn gehele vloot van campers te verkopen. Daarmee werd onze reis in feite geannuleerd, al was onze vlucht dat nog niet.

Terwijl we druk bezig waren met het annuleren van alle overnachtingen en excursies, kwam de ene na de andere wijziging in ons vluchtschema binnen, maar geannuleerd werd de vlucht niet. Aangezien zelf annuleren op dat moment alleen recht zou geven op een voucher wachtten we nog even af. De 15e wijziging in ons vluchtschema gaf ons echter de mogelijkheid de vlucht wel te annuleren, met behoud van rechten. Onze oorspronkelijke vlucht van Amsterdam naar Anchorage, via Seattle, in 18 uur was nu gewijzigd in eentje met tussenstops in New York en Minneapolis, en zou nu 42 uur duren. Dáár hoefden we niet mee akkoord te gaan. Na een kort telefoontje met de service afdeling van Priceline in Amerika (waar we de tickets gekocht hebben) was een en ander zo geregeld, en enkele dagen later hadden we het volledige bedrag weer op onze rekening staan.

Achteraf blijkt, en dat was ons niet bekend, dat als je een vluchtwijziging krijgt waarbij het vluchtnummer wijzigt, dat dat dan wordt beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke vlucht, en dat dat altijd een geldige reden is om de complete vlucht te annuleren en je geld terug te krijgen. Maar als je een vluchtwijziging binnenkrijgt wordt daar met geen woord over gesproken. Het ziet eruit als een omboeking (dat is het ook) naar een andere tijd, of inderdaad, een andere route (en dus ander vluchtnummer). We hadden eigenlijk al eerder kunnen annuleren als we dit geweten hadden, maar dat maakt nu niet veel meer uit.

Nu zitten we dus met een reisschema voor Alaska dat voor 90% af is. Of we het volgend jaar kunnen gebruiken is maar de vraag. Als je gebruik wil maken van de vroegboekkortingen op campers, dan moet je doorgaans vóór eind oktober dat ding vastleggen, maar met het wegvallen van Apollo zijn er op dit moment niet veel aanbieders van campers in Alaska. Bovendien is het nog zeer twijfelachtig of we volgend jaar wel naar Amerika willen, want de pandemie is daar allerminst op zijn retour. Eind augustus beginnen we meestal al met de voorbereidingen voor het jaar erop, dus dat is nog even een dingetje... ;-)

Ondertussen hebben we wel een vervanging gevonden voor de vakantie, dus thuisblijven doen we dit jaar niet. Binnenkort stappen we in de auto voor een paar weekjes Slovenië, een land dat redelijk gespaard is gebleven tijdens de pandemie. We kennen het gebied, en de eigenaren van het appartement, goed, want we zijn er al vaak geweest. We vervangen de ruige bergen van de Alaska Range dus voor de Julische Alpen in Slovenië. Ook geen straf. :-) Het is wel voor het eerst dat we die ruim 1200 km met een elektrische auto moeten overbruggen, dus de heen- en terugreis vergen iets meer voorbereiding dan anders, maar we doen de rit in 2 dagen, dus hebben alle tijd.

Geen blog dus dit jaar; wij, en jullie, hebben een jaartje vrij! We wensen iedereen die nog op vakantie gaat een fijne tijd. Stay safe!

1. Wim:
    8 juli 2020
    Erg jammer voor jullie. En een hoop gedoe. Veel plezier in Slovenië en met de extra-lange voorpret voor 2021...2022...2023...?
  2. Bren:
    8 juli 2020
    Veel plezier in Slovenie ! Lijkt me ook een heel mooi land. Ik zie dat ze daar ook beren hebben.
  3. Renate Sporrel:
    8 juli 2020
    Heel jammer van alle voorbereidingen, maar ja gezondheid gaat voor natuurlijk. Slovenië lijkt ons ook erg mooi, onze oorspronkelijke plannen gaan ook niet door en wij oriënteren ons nu op Karinthie en Slovenië
  4. Corrie Stroobach:
    8 juli 2020
    Wat een gedoe zeg , en alle voorbereidingen zo de kast weer in . Maar wie weet wat er nog komt . in ieder geval een fijne vacantie in Slovenië en hopelijk ook mooi weer ! Lieve groetjes .
  5. Brigitte:
    8 juli 2020
    De voorpret pakt niemand jullie meer af! Wie weet over een paar jaar alsnog. Een mooie tijd in Slovenië gewenst.
  6. Johan en Joyce:
    8 juli 2020
    Slovenie is een ‘panklaar’ alternatief voor jullie. Geniet er samen met jullie vrienden van!
    Wij zouden in mei 3,5 week door Zuid Afrika reizen. Ook niet doorgegaan uiteraard. Zijn gisteren in de streek rond Malaga aangekomen. Verblijven ik kleine gezellige B&B’s welke we al kennen van eerdere vakanties. We mijden de grote steden, zo spelen we redelijk op safe.
  7. Willeke:
    11 juli 2020
    Dat ga ik zeker missen. Met mijn levendige fantasie namen jullie mij altijd mee op reis. Slovenië is prachtig en ook dat zal een mooie herinnering worden. Geniet ervan! Liefs, Willeke en uiteraard ook van de mannen.