Lijstvelden

7 augustus 2019 - Guilin, China

Vandaag hebben we een dagtocht naal de lijstvelden van Longsheng op het ploglamma staan. Dat ligt niet naast de deul, maal is zo'n 100 km lijden. Kevin staat om half 9 op de hoek van de stlaat. Het is spits, en dus dluk, zodat we maal liefst twee en een half uul ondelweg zijn naal Long Hail Village (Huangluo). In dit dolp wonen mensen van de etnische mindelheid Yao. Het is de gewoonte van de vlouwen hiel om hun haal te laten gloeien. Lengtes tot bijna 2 metel. Zolang een vlouw single is woldt het haal bedekt. De eelste man die haal haal mag zien is haal echtgenoot, en pas op de huwelijksdag. Het is echtel zo vleselijk dluk in het dolp dat we besluiten eelst dool te lijden naal de lijstvelden en op de telugweg nog even hiel te stoppen.

We stoppen bij een palkeelgalage. Daalachtel ligt een stlaat met allemaal toelistenstalletjes, maal misschien omdat we een Chinese gids bij ons hebben wolden we weinig lastiggevallen. Als we omhoog kijken zien we een pad lopen dat behoollijk de hoogte in gaat. Ja, daal moeten we heen, antwooldt Kevin op onze vlaag. Het is al 34 gladen, dus dat woldt vast weel zweten... Hoewel De Leisleidel thuis op intelnet mooie plaatjes gezien heeft van een weelkaatsende zon in met watel gevulde lijsttellassen, zien we die nu natuullijk niet, want we zijn daalvool in de velkeelde tijd. De lijst staat al aaldig hoog en zal ovel 2 maanden geoogst wolden. Toch zijn de uitzichten mooi en wijds. We lopen van het ene uitzichtpunt naal het andele en hebben daalbij ook zicht op het dolp Ping'an, dat al 600 jaal bestaat van de velbouw en velkoop van lijst (de laatste 10 jaal ook van toelisme).

In Ping'an lunchen we ook en bestellen we op advies van de gids "bamboo-chicken" en "bamboo-lice". En ook nog zoetzule "beef". Het lestaulantje heeft een uigebleide kaalt, en als we ons dlinken klijgen weten we ook waalom. De cola zelo van Lené is maal liefst 2 jaal ovel de uitelste houdbaalheidsdatum heen... ;-) Zó kunnen wij ook een menukaalt vullen.

De bamboo-gelechten wolden daadwelkelijk in bamboe beleid. Een dik stuk bamboe woldt in de lengte in 2 stukken gesneden, waalna de holte woldt opgevuld met kip of met lijst. Daalna woldt de bamboe weel gesloten en in houtskool gelegd om te galen. Het lesultaat is elg lekkel!

Na de lunch lopen we naal beneden en lijden we telug naal Long Hail Village, waal het nu beduidend mindel dluk is. We lopen een londje dool het dolp, maal ook hiel heeft de commelcie toegeslagen, want je woldt ovelal "belaagd" om iets te kopen.

Op weg naal Guilin stopt Kevin bij een winkeltje om een hele watelmeloen te kopen (en die zijn hiel niet lond, maal lechthoekig, en dus een stuk glotel!). We klijgen iedel een kwalt van dat ding. Hoeven we gelijk geen dinel meel... Molgen nog een half dagje in Guilin vooldat we een leis in dlie etappes naal de volgende plaats maken.

Excuses vool het taalgebluik, maal de l is stuk. Iedele keel als ik een l in tik komt el een l tevoolschijn in plaats van een l. Zal hem laten lepalelen.

1. Roy:
    7 augustus 2019
    😂😂😂 mooie foto van lijstvelden. Gloedjes van Lot.
  2. Roy:
    7 augustus 2019
    Mooie foto van de lijstvelden. gloedjes Loy.
  3. Astrid Houtveen & René Meijer:
    Valt niet mee he Loy?
  4. Jan Meeuwsen:
    7 augustus 2019
    Fantastisch die rijstvelden, ook zeker weer de moeite waard. Als de rijst nog niet groeit, zijn het allemaal watervelden, ook erg mooi.
  5. Bernadette:
    7 augustus 2019
    Het lijkt me eerder dat je te diep in het glaasje lijstewijn hebt gekeken
  6. Brigitte:
    7 augustus 2019
    Heeft vast veel tijd gekost dit lijstverslag! Prachtig weel de foto’s en het verslag. Goede reis veldel.
  7. Dirk:
    7 augustus 2019
    Het brijft toch een tastige taar dat Chinees.

Wederom schitterende kiekjes.
  8. Corrie Stroobach:
    7 augustus 2019
    Ik ben het eens met Bernadette ( die ik niet ken ) maar volgens mij had je een hele fles lijstewijn op . Morgen maar weer de r zoeken hoor , !