Rocky Mountain(s)

13 augustus 2022 - Grand Lake, Colorado, Verenigde Staten

We rijden vanochtend zo snel mogelijk naar Rocky Mountain National Park, gelegen in… de Rocky MountainS. Na weken een gevoel van "alleen op de wereld" te hebben gehad, moeten we nu het asfalt opeens delen met andere weggebruikers, want we komen in de buurt van Denver en zijn voorsteden. En dat zijn géén spooksteden. De laatste 40 km of zo wordt het weer rustiger en rijden we de Rocky Mountains binnen. Dat vergt dan wel weer de nodige aandacht van de chauffeur, want de weg slingert zich naar boven van bocht tot bocht. Omdat we een reservering hebben voor Glacier Basin Campground in het nationale park hebben we geen timed-entry permit nodig; we mogen vandaag en morgen in het park zijn.

We parkeren tegen half elf De Kabouter op de parkeerplaats en nemen de shuttlebus naar Bear Lake, dat op 2880 m hoogte ligt. De Reisleider heeft hier 2 wandelingen van 5-6 uur voorbereid: eentje naar de top van Flattop Mountain (3757 m) en eentje langs 7 meren in de dalen van het gebergte. De weersverwachting voorspelt een 50% kans op onweersbuien later in de middag, dus de keuze is makkelijk, want je wil dan niet op een bergtop zijn. De omgeving van Bear Lake is erg populair en er zijn veel mensen, maar bij ieder meer dat we verder komen neemt dat aantal af. 😁 Het is wel flink klimmen in het begin, en dat voelen we goed. En het pad? Tsja, dat is nogal rocky… 😜 Erg oneffen en dat drukt de snelheid behoorlijk, want René moet dan voorzichtig zijn met zijn fragiele enkels… 😎 Het is op deze hoogtes gelukkig niet zo heel warm, maar de luchtvochtigheid is wederom erg laag, dus we hebben toch steeds dorst. Uiteraard hebben we voldoende water bij ons. Bij een kruispunt tussen meer 5 en meer 6 twijfelen we even of we die anderhalve km (heen én terug) naar de laatste 2 meren moeten doen. We zijn best al vermoeid, en de bewolking neemt toe en neemt dreigende vormen aan. We doen uiteindelijk nog één meertje extra, en die is heel mooi gelegen. Daar vinden we het mooi geweest en draaien we om. De laatste km begint het te spetteren (grote druppels) en te onweren boven de bergtoppen. We versnellen nog even om droog bij de halte van de shuttlebus te komen, maar de regen zet niet door. Na 5 uur en ruim 13 km wandelen door de ruige natuur van de Rockies staan we bij de bushalte.

Maar dan, net ingestapt in de bus en staande in het gangpad, gebeurt er iets vreselijks: 2 jongedames staan voor ons op en bieden ons hun zitplaats aan… 😱 Tegensputteren helpt niet; ze stáán erop. We voelen ons meteen 30 jaar ouder dan we zijn… 👴🧓

Aangekomen bij het incheckhokje van de Campground ziet Astrid opeens een prairiehondje. "Waar dan?", vraagt René. "Daar, bij die steen", antwoordt Astrid. René scant snel de 87 miljoen stenen die hij ziet, maar zonder succes… 😉 We worden door de Ranger gewaarschuwd voor loslopende beren (standaard praatje dat we bij iedere campground in een nationaal park horen), en uiteindelijk zijn we tegen 17 uur op de eindbestemming van de dag. We staan in een gedeelte met weinig grote bomen en hebben een goed zicht op de omgeving. We zien relatief veel tentjes verschijnen op de diverse (ruime) plekken, maar natuurlijk ook campers. De campground ligt op ruim 2600 m hoogte en het zal vannacht afkoelen tot onder de 10 graden. Zijn wij toch blij dat we in de buik van De Kabouter mogen slapen.

De BBQ gaat voor de laatste keer aan (we zijn door de briketten heen, en de barbecue zelf staat op instorten), maar dat kost René deze keer nogal wat moeite. Blijkbaar komt dat "aanmaakspul" dat hier op de briketten zit niet tot onder in de zak, want de boel fikt voor geen meter. Papier erbij mag niet baten, maar uiteindelijk met wat stukjes reeds half afgebrand hout lukt het dan toch en kunnen de hamburgers op de grill. De rest van het eten hebben we dan inmiddels al bijna op… 🤦‍♂️