Rustdag?

3 augustus 2019 - Lijiang, China

Vandaag zou dus de eerste dag worden van een 2-daagse trektocht door de Tiger Leaping Gorge, waar we door een chauffeur naartoe gebracht zouden worden. Die tocht gaat dus niet door, maar Lulu stelde voor om in plaats van de hike een rustige dagtour te doen in de omgeving van Lijiang. De chauffeur was natuurlijk al gereserveerd. We hebben daarmee ingestemd. Jim is weer onze chauffeur/gids en dat is gisteren goed bevallen, dus die laten we om 9 uur komen. Vannacht hebben we als een blok geslapen, en aangezien ze hier ook redelijk harde bedden hebben is dat best wel een prestatie! ;-)

Het wordt een dagje cultuur en oude steden. Stukje achtergrondinformatie: in Lijiang en omgeving wonen voornamelijk mensen van het Naxi-volk (niet te verwarren met de Navi, want die zijn blauw). De Naxi zijn ergens rond 1200-1300 naar deze streek gemigreerd en hebben hier een eigen cultuur opgebouwd. Jim is ook een Naxi, en net als veel andere Naxi is hij boeddhist. In deze omgeving vind je dan ook veel boeddhistische tempels.

Het is regenachtig, dus jassen mee. We hebben 4 stops vandaag:

• Yuhu Village: een oud stadje, waar oude naast nieuwe huizen staan. Een van de oude huizen is ingericht als museum, omdat ene Joseph Rock (1884-1962), een Oostenrijker en botanicus, hier 27 jaar gewoond heeft en zich helemaal heeft toegewijd aan de bevolking en zijn cultuur. De boeken en artikelen die hij schreef hebben de wereld versteld doen staan, omdat niets over dit volk bekend was. Hij heeft de Naxi feitelijk op de wereldkaart gezet en daar is men hem nog steeds dankbaar voor.
  • Yufeng Tempel: een boeddhistische tempel die al zeker 500 jaar oud is.
  • Baisha Village: een oud stadje in de omgeving van Lijiang. Hier ligt Dabaoji Palace, een boeddhistische tempel uit 1584, met enorm grote originele fresco's.
  • Shuhe Old Town: doet eigenlijk nog het meeste denken aan Lijiang zelf. Ook erg druk, maar heeft ook zo zijn charme. We stappen een theehuis binnen die van een vriend van Jim is en die vriend heeft toevallig 3 jaar in Nederland gewoond en gewerkt in een Chinees restaurant in Leeuwarden. Hij kent nog een paar woorden Nederlands. Onder het genot van vele (hele kleine) kopjes thee praten we met z'n vieren over van alles, waaronder over het Chinese eten in Nederland, waar die vriend van Jim natuurlijk erg om moest lachen, omdat dat helemaal geen Chinees eten is. De bami en nasi (en foe yong hai e.d.) die wij in Nederland bij de Chinees halen kan je hier in China echt nergens krijgen...

Al met al inderdaad een rustig dagje. Om half 6 zijn we "thuis" en rusten we eerst wat, om vervolgens de oude stad van Lijiang in te lopen om wat te eten. René heeft zijn zinnen gezet op o.a. een bakje met sprinkhanen, larven, meelwormen en nog iets onherkenbaars; Astrid houdt het op gevulde kip. Biertje bij, prima! Op tijd weer terug, want onze lezers beginnen te klagen. Nou, hier dan! :-)

O ja, voor diegenen die niet weten wat het Navi-volk is, dat zijn die blauwe wezens uit Avatar... ;-)

1. Corrie Stroobach:
    4 augustus 2019
    Avatar ???? Kom zeg moet ik dat ook weten !! Ik weet wel van, I only say this once , haaaa 😂😂
  2. Riq:
    6 augustus 2019
    In Wageningen ooit een bitterbal gegeten met larven er in. Zou erg gezond moeten zijn, mijn maag kriebelt er nog steeds van. En die zwarte oogjes die je aankijken...…. Mogelijk had ik ook er bier bij moeten drinken?