Rustdag!

4 augustus 2019 - Lijiang, China

We komen vandaag, en luister goed want we zeggen het maar 1 keer, om half 11 ons bed uit! Niet dat we zolang geslapen hebben, maar we hebben eigenlijk niets gepland voor vandaag, dus hebben ook geen haast en blijven lekker in bed een beetje rommelen op de tablet. We hebben sinds gisteren eindelijk de VPN aan de praat gekregen, dus kunnen we nu alle door de Chinese overheid geblokkeerde sites (zoals alles van Google, Facebook) gebruiken.

Maar helemaal stil zitten doen we natuurlijk niet. We willen in ieder geval Mu's Residence nog bekijken. Vele generaties van de familie Mu waren heerser over het Naxi-volk, van 1271 tot 1911. Hoewel het slechts een woning betreft, heeft het de grandeur van een paleis; het complex is 369 meter lang en is gedeeltelijk tegen een heuvel (Lion Hill) aan gebouwd. Zoals veel oude gebouwen in China heeft ook Mu's Residence schade opgelopen door oudheid, maar vooral door oorlogen, maar omdat in China heel veel beschreven is over het verleden zijn ze goed in staat de boel te herbouwen in oorspronkelijke stijl.

We verlaten het complex aan de achterkant en nemen de 440 treden naar de top van Lion Hill waar een uitkijktoren staat die een 360 graden uitzicht biedt over Lijiang. Op de heuvel is verder een tempel van de Daoisten te vinden, en een theegelegenheid. Met een prachtig uitzicht over Lijiang genieten we daar van een pot jasmijnthee.

Zowel voor als na het bezoek aan Mu's lopen we kriskras door de straten van oud Lijiang, die ongeveer 1 bij 1,5 km meet. Van boven kunnen we goed zien tot waar die oude stad loopt; het verschil in bebouwing is duidelijk. Hoe langer we in Lijiang zijn, hoe leuker we de stad vinden. Overal klinkt muziek, of dat nou van een artiest is die in de raamopening van een restaurant zit, of van een verkoper van drums die gezellig mee zit te timmeren op muziek uit de winkel, of uit een radio op een pleintje waarbij door de locals gedanst wordt. De gehele oude stad is een aaneenschakeling van kanaaltjes, bruggetjes, al dan niet nauwe straatjes en heel veel winkeltjes. En autovrij, op wat schoonmaakkarretjes na.

Een rustig dagje dus. Morgen wordt ook rustig, want we hebben eigenlijk alleen de vlucht naar Guilin in het programma staan. Dan verlaten we wel de 20 graden hier en gaan we de 35 weer tegemoet...

1. Ilona:
    4 augustus 2019
    Ook een gezellige dag zo te lezen. Klinkt leuk dat stadje!