Seattle

23 juli 2022 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Vandaag blijven we de hele dag in Seattle, met 737.000 inwoners de grootste stad van de staat Washington (de agglomeratie telt echter ruim 4 miljoen inwoners), maar niet de hoofdstad, want dat is Olympia dat slechts 53.000 inwoners telt. Ons hotel staat in het centrum en vanuit het hotel maken we vandaag een stadswandeling door Seattle, naar eigen inzicht van De Reisleider. Hoe ging dat? Lees verder!

Om 6 uur zitten we allebei rechtop in bed. Jetlag rules! 🙄🤣 Zouden we in ieder geval toch op tijd moeten zijn voor de eerste "afspraak", die om 9 uur gepland staat... Maar eerst ontbijten. Dat kan niet in ons hotel (net als dat in veel hotels in Amerika niet kan), maar onderweg naar onze eerste afspraak komen we langs een McDonalds, dus met een broodje ei en een kop koffie/thee nemen we vandaag ook genoegen. Als we de hoek omslaan verwachten we daar het pand met de grote M, maar we zien een grote B van Bulldozer. En een hoop verwrongen staal en beton. De McDonalds is niet meer, en ons onbijt dus ook niet... 🤔 We lopen door naar het terrein van het Seattle Center, een terrein van 74 hectare voor kunst, onderwijs, toerisme en amusement. Gebouwd in 1962 voor de Wereldtentoonstelling. Eye catcher is de 184 m hoge Space Needle, maar er staan meer uitzonderlijke gebouwen, zoals het Museum of Pop Culture, het Pacific Science Center en nog veel meer. Er staan ook voldoende eetkraampjes, maar om half 8 in de ochtend bieden die nog niets aan aan hongerige Nederlanders. Wel zien we al flink wat Amerikanen die met telefoon in de hand op zoek zijn naar iets. Dat iets blijkt een 3-daags Pokemon-Go festival te zijn. Tegen 9 uur als het festival officieel wordt geopend lopen er heel veel Amerikanen met telefoons, powerbanks en vaak vreemd uitgedost. Jong en oud. Voornamelijk oud eigenlijk. Volwassen mensen die met een Pikachu of zo op een t-shirt druk in de weer zijn met hun telefoon. Géén gezicht (vinden wij dan). Ook valt weer op dat er toch wel erg veel XXXL-Amerikanen zijn, en zet dan gerust nog wat Xsen vóór. En dan nog het liefst in retestrakke kleding (letterlijk). 😵 Waarschijnlijk waren er niet genoeg Xsen in de kledingwinkels...

Maar goed, we zullen de mooiste stops van vandaag puntsgewijs kort toelichten:
    • Op het Seattle Center ligt Chihuly Garden & Glass, waar glaskunstenaar Chihuly zijn kunstwerken o.a. in een tuin heeft geplaatst. Heel bijzonder.
    • De markt Pike Place Market, verdeeld over meerdere verdiepingen. Veel kleine ondernemers op de gebieden landbouw, ambachten en handel bieden hier hun waar aan. Ook is hier de allereerste Starbucks gevestigd, maar de rij voor het pand loopt tot (bijna) Hoofddorp (we hebben een dêja vu).
    • Miner's Landing, met een reuzenrad (doen we niet) en een Villa Volta-achtige attractie waarin je vastgeketend aan je stoel zogenaamd achter een arend aangaat die over verschillende delen van Washington vliegt. 4D, dus als we over een waterval vliegen krijgen we ook een beetje water over ons heen. Die doen we dus wel, en dat was best goed gedaan.
    • Pioneer Square, het oudste gedeelte van Seattle, totdat dat in 1889 tot de grond toe afbrandde. De nieuwe stad werd meteen een meter of 3-4 hoger gebouwd, zodat de straten niet meer onder zouden lopen bij hoogtij. Een gedeelte van de oude straten is bewaard gebleven en met een gids te bezoeken. Interessant uurtje en gaan we allemaal niet hier opschrijven. Ga zelf maar naar Seattle! 😉
    • We drinken een cocktail ter ere van onze trouwdag bovenin het hoogste gebouw van Seattle, het Columbia Center (285 m hoog). Prachtig uitzicht (het is helder weer) en een lekkere cocktail.🍸

Om half zes zijn we bij de Cheesecake Factory, om onduidelijke redenen een favoriete eetketen van Astrid 😁, om alle verloren calorieën er eens goed bij te vreten. Dat lukt ons overigens prima! 🍰

Uiteindelijk lopen/slenteren we zo'n 16 km vandaag. Dat was meer dan gedacht, maar als je steeds te vroeg op een afspraak bent lopen we nog maar een rondje.

1. Zus:
    23 juli 2022
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag! Ziet er lekker uit!
  2. Corrie Stroobach:
    Op hoogte jullie trouwdag vieren ! Proost 🥳🥳🥳
  3. Yvonne:
    23 juli 2022
    Aha!! Een reactie schrijven is dan blijkbaar voor mij dan tóch weer een soort van uitdaging! Zag m hier niet terug 🙄, blijkt ie onder de foto te staan die ik net had bekeken. Tsja........ weer wat geleerd
  4. Ilona:
    24 juli 2022
    Gefeliciteerd nog met jullie trouwdag ! Jullie zoeken elk jaar weer een spectaculaire plek om dat te vieren. Veel plezier!
  5. Jerry Bakker:
    25 juli 2022
    Mijn schoonouders hadden er zo tussen kunnen staan als volwassenen met Pokemon shirt aan