Shanghai, dag 2

17 augustus 2019 - Shanghai, China

Onze laatste hele dag in China! We hebben Wanina gevraagd het ontbijt weer om 8 uur te serveren, maar we zitten zo lekker te kletsen dat we pas tegen 10 uur de flat verlaten. Wanina werkt soms als tolk/vertaalster voor de hoogste kringen (presidenten en zo) en heeft als zodanig al veel van de wereld gezien. En voor de rest reist ze veel. Geen gezin, geen extra kosten, vrijheid blijheid. Leuk mens, mooie verhalen.

Te voet, te metro en te boot trekken we Shanghai in. We richten ons in eerste instantie op East Nanjing Street, dé winkelstraat van Shanghai, met veel dure winkels en hele grote shopping malls. Het is zaterdag, dus er zijn er meer op dat idee gekomen... De grootste Starbucks vestiging ter wereld zit ook in deze straat, maar er zitten meerdere Starbucks vestigingen (evenals meerdere McD's, KFC's en andere ketens), dus we denken niet dat we in de goede gezeten hebben. Maakt niet uit, de mango-passievrucht frappuccino smaakt bij alle vestigingen hetzelfde, en bij een snel oplopende temperatuur hebben we er al gauw trek in.

Na diverse winkels en 2 km East Nanjing Street komen we bij People's Park, een leuk aangelegd park midden in Shanghai. Het is in 1952 aangelegd op het terrein van de voormalige paardenrenbaan, toen paardenraces (en het daarop gokken) verboden werden. Afgezien van de mooie lotusvijver is het park niet heel bijzonder, behalve op zaterdagen van 12-17 uur, want dan wordt hier de Marriage Market gehouden. De wát? Juist, de Marriage Market. Ooit opgezet door ouders die hun kind aan de man/vrouw wilden brengen. Op parapluutjes (geen idee waarom zo) wordt een beschrijving van de beschikbare zoon/dochter gegeven met geboortedatum, lengte, gewicht, inkomen en zo. En soms een foto. Zo ontstaan er gesprekken tussen diverse ouders en worden er telefoonnummers uitgewisseld. Wanina is ook ooit slachtoffer geweest toen haar moeder daar ging zitten. Dat is een flinke ruzie geworden... ;-) We wilden Brian hier nog in de aanbieding zetten, maar onze printer is stuk, dus konden we zijn foto niet afdrukken... ;-) Tegenwoordig is het ook meer een sociaal gebeuren en zijn het vaak de ouders die contact leggen met andere ouders. We lopen door het park en zien dat er toch zeker een paar honderd mensen zitten. Ze schijnen vanuit het hele land hier naartoe te komen. Toevallig hebben we het vanmorgen uitgebreid met Wanina over dit fenomeen gehad, en dat komt goed van pas, want René wordt door 2 journalisten om zijn mening gevraagd. Die journalisten (uit Engeland) zijn een item aan het maken die op Youtube moet verschijnen, dus eigenlijke lukt het weer, voor het derde jaar op rij, op de media te halen. :-)

Dan moeten we voor het eerst met de metro, want we willen naar de Jing'an Temple, en hoewel dat iets meer dan 3 km verderop is vinden we het met deze hitte (36 graden) daar te warm voor. We duiken de catacomben van Shanghai in, om terecht te komen in een ondergronds winkelcentrum(!) Ja, je kan er ook met de metro, maar er zijn vele winkels te vinden en alle uitgangen (soms wel 6 of 8) van een metrostation zijn ondergronds met elkaar verbonden. De uitdaging is nu om metrotickets te kopen bij een automaat. Maar zoals eigenlijk alles best meevalt, gaat ook dit vrij eenvoudig, als je maar eerst op de knop "English" drukt. :-) Voor 3 yuan (0,39 euro) kan je een flinke tijd met de metro (en ook overstappen op andere lijnen).

De Jing'an Temple is een oude boeddhistische tempel die stamt uit het jaar 247, maar die sindsdien verplaatst is (in 1216), omgebouwd tot plasticfabriek, in 1972 tot de grond afgebrand, en weer gerenoveerd in de oorspronkelijke stijl in 1983. Het is een van de meest beroemde tempels in Shanghai en staat echt midden tussen de hoge gebouwen. Dat is eigenlijk geen gezicht. Ook zijn er heel veel goudkleurige ornamenten, en dat vinden we wat overdreven voor een boeddhistische tempel, maar ach, wie zijn wij? Overigens: bij elke tempel en bij veel andere gebouwen, staan er 2 beelden van leeuwen naast de ingang. Een mannetjes- en een vrouwtjesleeuw. Het verschil is te zien aan wat ze onder een van hun voorpoten houden: het mannetje heeft daar een bal (of ander rond voorwerp), het vrouwtje een welpje. Weten jullie dat ook weer!

We nemen weer de metro (nu met een hogere moeilijkheidsgraad want we moeten overstappen) naar Yu Garden. Daar zijn we gisteren ook geweest, maar we willen nog wat souvenirs kopen en dat kan je hier prima. Dan rest er nog 1 attractie en dat is de Oriental Pearl Tower, de 468 meter hoge toren met zijn 11 kleine en grote bollen. Weer met de metro, maar we voelen ons al ervaren metroreizigers in Shanghai, dus dat verloopt vloeiend. Het is al 17 uur en eigenlijk gaat het ons het meest om het uitzicht van bovenaf, hoewel er heel veel te doen is in de verschillende bollen. Als we tickets willen kopen staat daar echter dat de wachtrij om naar boven te gaan 4 uur bedraagt! In 0,2 seconden hebben we besloten dat dus maar even niet te doen. We zijn moe, en lopen direct door naar de ferry die ons naar de overkant van de Huangpu rivier moet brengen. Jammer, maar dan bekijken we de toren maar weer vanaf ons balkon. Ook geen straf!

1. Joke Meeuwsen:
    Goede reis naar huis.
  2. Frank:
    17 augustus 2019
    Vandaag liepen we hier in Amsterdam temidden van de vele toeristen. Druk, druk zei Trudy. Valt wel mee zei ik. Als ik de verhalen van Rene\Astrid lees is het daar af en toe een echt gekkenhuis...Welkom terug in de rust van NL!
  3. Renate Sporrel:
    17 augustus 2019
    Wat heb ik genoten van jullie verhalen en foto's!
    Goede terugreis en tot gauw.
  4. Ilona:
    18 augustus 2019
    Goede reis terug! Nog nagenietend van alle opgedane indrukken.