Shanghai

16 augustus 2019 - Shanghai, China

We trekken er nog één keertje op uit met een chauffeur en gids. In steden als Shanghai heb je beide nodig, want parkeren is altijd een probleem en nu kunnen de gids en wij gewoon ergens uitstappen. Als we weer opgepikt moeten worden neemt de gids contact op met de chauffeur. We hebben een vrouwelijke chauffeur (dus niet die coureur van gisteren), en die rijdt heerlijk rustig. De gids is een ander verhaal. Afgelopen week heeft hij al meerdere malen contact gezocht met soms onzinnige (want het antwoord wist hij al) vragen. En nu hij weet waar we verblijven (dat schijnt een nogal dure plek te zijn) begint hij de eigenaresse van het appartement lastig te vallen. Rare snuiter, want ook gedurende de dag doet hij af en toe vreemde dingen. Al doet hij zijn taken als gids wel goed.

Om 8 uur gaan we naar de keuken waar de eigenaresse (Wanina) ons ontbijt staat klaar te maken. Zij woont hier dus ook gewoon, en heeft 2 kamers met eigen badkamer in de verhuur aan toeristen (wij zijn de enige met balkon en uitzicht). Wanina is de best Engels sprekende Chinees die we tegen zijn gekomen; ze heeft dan ook de hele wereld gezien (ook voor werk).

Een uurtje later gaan we op pad. Eerst lopen we een stukje over De Bund, de brede promenade langs de Huangpu rivier met de oude gebouwen. Vervolgens rijden we naar de Jade Buddha tempel, een belangrijke boeddhistische tempel uit 1882 met de grootste boeddha die uit één stuk jade gemaakt is. Na de lunch volgt Yu Garden, een privétuin van een oude generaal uit de Ming-dynastie, die midden in Shanghai ligt. Dat is een raar gezicht: een oude, mooi aangelegde tuin met oude gebouwen, en als je naar boven kijkt zie je de torenhoge flats... We doen ook nog even French Quarter aan, waarvan je goed kan zien dat de bouwstijl een mix is van Europees en Chinees, en we sluiten af met een boottochtje over de Huangpu rivier. We nemen afscheid van de gids als we de boot op gaan, want "we vinden de weg terug wel". Dat doen we ook, maar het is een stuk verder (ruim 3 km) dan we gedacht hadden. Moeten we ons toch nog in het zweet werken... ;-)

Na een goed diner zijn we om 20 uur weer op onze kamer om nog een uurtje te kwijlen naar het mooie uitzicht. Uitzicht dat overigens om 23 uur verandert, want dan moeten de lichten uit van de overheid. Morgen nog een laatste dag die we geheel naar eigen inzicht gaan invullen en dan zit het erop!

1. Corrie Stroobach:
    16 augustus 2019
    Wat een mooie reis en deze gaat ook het boek in als (onvergetelijk) .mij benieuwen wat de volgende reis word !!!!!!!!
  2. Riq:
    17 augustus 2019
    Goede reis naar huis met weer heel veel mooie reiservaringen.
  3. Deborah:
    19 augustus 2019
    ONGELOFELIJK allemaal! Al de voorbereidingen hebben goed uitgepakt.
    veilige reis terug!