Snæfellsnes

4 augustus 2017 - Stykkishólmur, IJsland

We staan vandaag pas om 8 uur op! Dat vinden jullie wellicht nog vroeg als je op vakantie bent, maar voor ons betekent dit uitslapen... ;-) Astrid is echter nog steeds niet wakker en bevindt zich, volgens haarzelf, in de sluimerstand. Het is echter behoorlijk fris in ons chaletje, dus wakker worden gaat vanzelf...

We gaan vandaag een rondje Snæfellsnes doen, het schiereiland waar we nu zijn. Dit is geologisch gezien een heel ander gebied dan de Westfjorden. De vulkanen hier zijn minder oud (nou ja, de laatste uitbarsting van een vulkaan op Snæfellsnes was 1800 jaar geleden) en worden dan ook nog beschouwd als actief, maar slapend. De bergen hier zien er ook anders uit: gladde hellingen en in soms meerdere kleuren. De hoogste bergtop is 1446 m en wordt bedekt door een kleine gletsjer, die we, hoewel hij 57 km verderop ligt, vanuit ons chalet kunnen zien liggen.

Goed. Genoeg aardrijkskunde. Jullie willen weten wat we gedaan hebben... We stoppen vandaag op veel plekken om iets te bekijken of om alleen foto's te maken, dus we zullen ons beperken tot de belangrijkste zaken :-)

Zo is daar de berg Kirkjufell (Kerkberg), een 463 m hoge vrijstaande berg met een opvallende vorm. Voeg daar een waterval aan toe en je hebt een van de meest gefotografeerde plekken op IJsland. Het is er behoorlijk druk, zoals we vandaag overal veel mensen tegenkomen, vaak dezelfde... Veel mensen rijden hier hetzelfde rondje.

De geplande stop in Ólafsvík slaan we over, omdat de plaatselijke waterval slechts een zeikstraaltje vertoont, en dat vinden we nu niet goed genoeg meer. Was het de eerste van de vakantie geweest dan waren we waarschijnlijk kwijlend uit de auto gevallen, maar je raakt verwend, niet? Zeker na gisteren... ;-)

Door dus naar de explosiekrater Saxhóll. Via een ijzeren trap/pad van 387 treden lopen we naar het randje voor een mooi uitzicht in en om de vulkaan. In het gebied waar we nu doorheen gaan liggen vele grote lavavelden die zo'n 1800 jaar geleden ontstaan zijn (dus eigenlijk de jongste lavavelden) en dat ziet er prachtig uit.

Bij Vatnshellir nemen we een tour de lavagrot in. We hebben er (na Tenerife en Hawaï) al best wel een aantal gezien, maar je hoort toch steeds weer nieuwe dingen. Zoals waarom je geen echo hoort in een lavagrot. Dat komt omdat lava poreus is en het geluid absorbeert. Vleermuizen (die niet bestaan op IJsland) zouden hier gewoon tegen de muren vliegen.

Verder zien we verschillende grillige rotsformaties, een zwart strand en vele watervalletjes. Bij het tankstation vindt René het tijd om de auto eens een wasbeurt te geven. Bij de meeste tankstations vind je een aantal "bezems" die met een slang op de waterleiding aangesloten zijn. Kan je gratis gebruiken. De auto krijgt er zijn oorspronkelijke kleur weer mee terug, maar als we de laatste 3 km over gravel naar ons chalet gereden hebben is er weinig meer over van deze noeste arbeid... ;-)