VATNAJÖKULL!

15 augustus 2017 - Djúpivogur, IJsland

In hoofdletters. De hele dag staat in het teken van deze immense gletsjer, die, als hij in Nederland zou liggen, 20% van het land zou bedekken. De ijskap is tot 1000 m dik en eronder liggen diverse actieve vulkanen. In 1996 zorgde een vulkaanuitbarsting voor een enorme modderstroom die de complete infrastructuur aan de kust wegvaagde. De IJslanders zijn niet bang voor een vulkaanuitbarsting; iedere 4 tot 5 jaar is er eentje, de ene heviger dan de andere. Het is wachten op de volgende en dat hoort er nou eenmaal bij...

We zitten al om kwart voor 8 in de auto, want we hebben de laatste excursie van de vakantie voor de boeg. Onderweg komen we een nieuw fenomeen tegen: na de eenbaans tunnels blijken ze hier ook eenbaans bruggen te hebben. Niet alleen kleintjes, maar ook van een kilometer lang. En daar zijn dan ook weer uitwijkplaatsen op gemaakt, zodat tegenliggers er op een aantal plaatsen langs kunnen.

We rijden weer naar het Skaftafell park waar we gisteren ook waren. Maar nu gaan we een gletsjerwandeling maken met een gids. We krijgen weer het nodige veiligheidsmateriaal omgehangen en dan gaan we met in totaal 8 toeristen de gletsjer op voor een wandeling van 3 uur. En dat blijkt niet "gewoon" wandelen te zijn, want we hebben niet voor niets een klimgordel en touwen mee... Er zitten grote scheuren in de gletsjer die tientallen meters diep kunnen zijn. Op een aantal plaatsen zijn er vaste touwen gemonteerd, die de gids eerst nog even gaat controleren op stevigheid. Dan mogen we een voor een onze 2 haken vastmaken en naar het volgende zekerpunt lopen. Daar de haken omhangen en weer verder. Zo gaat het over soms smalle richels met aan beide zijden een scheur (geen tijd voor hoogtevrees; doorlopen!). Uiteraard hebben we ijzers onder de schoenen, dus uitglijden is bijna onmogelijk. Op plaatsen waar geen touwen zijn worden we door de gids zelf geholpen om over een scheur te stappen en op 1 plek ligt er een houten bruggetje, omdat de scheur te breed is. Het is een enerverende wandeling; weer eens wat anders dan grintpaden... ;-) Hoewel de weersvoorspelling niet denderend was, hebben we fantastisch weer: we lopen in het zonnetje en dat is dus zweten... Overigens, als jullie de foto's bekijken en opmerken dat er veel "vuiligheid" op de gletsjer ligt: dat is vulkanische as. Daar hebben ze in de Alpen natuurlijk geen last van, maar hier wel.

We rijden vervolgens verder langs de zuidkust waar we nog meerdere gletsjertongen zien, en ook een paar gletsjermeren, zoals Fjallsárlón en Jökulsárlón. De laatste is veel groter dan de eerste en ligt vol met grote ijsschotsen. Die grote ijsschotsen lopen op een gegeven moment aan de grond, totdat ze zodanig gesmolten zijn dat ze verder kunnen drijven richting zee, of in stukken breken. We zien hier 2 bruidsparen die dit decor gebruiken voor hun fotomomentje.

Tot slot bekijken we in Höfn nog het Visitor Center over het Nationale Park Vatnajökull, zodat we echt een hele dag met deze gletsjer bezig zijn geweest. En dat was geen straf... :-)