En verder...

1 augustus 2019 - Lijiang, China

Vandaag gaat de wekker om 6 uur, en dit keer is dat wel om een vliegtuig te halen. De Reisleider had een vlucht om 10:15 uur gezien, maar tegen de tijd dat hij wilde boeken was er alleen een vlucht om 5:55 uur... Iets wachten loont, want een aantal weken later stond opeens deze vlucht (vertrek om 8:45 uur) in het schema. Da's nog steeds vroeg, maar goed. Zoals gebruikelijk staat de chauffeur op tijd klaar en door het vroege tijdstip is het rustig in Chengdu. We zijn om 7 uur op de luchthaven. Ontbijt hebben we meegekregen, dus dat eten we hier.

Reizen met de trein was hier niet echt een optie, want Lijiang, hoewel een stad met 1,1 miljoen inwoners, is niet aangesloten op het hogesnelheidsnet, en dan doe je er al gauw 10-12 uur over om hier te komen.

De formaliteiten op de luchthaven verlopen soepel. In anderhalf uur leggen we de ruim 560 km af. Lijiang ligt op een hoogte van 2400 meter, dus zullen we even uit de hitte zijn! De gemiddelde temperatuur overdag ligt hier zo tussen 20-25 graden. Dat is weer even wat anders. We zijn wel weer een stukje zuidelijker, wat de regenkans verder verhoogt. Tot dusver hebben we echter geluk gehad; alleen de dag naar Huashan hebben we slecht weer gehad, al was dat meer mist dan regen.

Na het inchecken trekken we er te voet nog even op uit. Via de oude binnenstad van Lijiang lopen we naar het Black Dragon Pool Park, een mooi aangelegd park met enkele grote oude tempels. En een heel leuk bruggetje. Een veel gemaakte foto is hier dat bruggetje met de Jade Dragon Snow Mountains op de achtergrond, die tot bijna 5600 m hoogte reiken. Als er tenminste geen bewolking hangt zoals vandaag...

Lijiang is een heel andere stad dan de andere die we in China gezien hebben. Er is bijna geen hoogbouw, hooguit een paar verdiepingen en heel veel groene stukken, vooral buiten het oude gedeelte. De oude binnenstad wordt doorkruist door kleine kanaaltjes waar vele bruggetjes over gebouwd zijn. Qua charme heeft het iets van de Moslim wijk in Xi'an of van Jenli in Chengdu, maar eigenlijk vinden we deze mooier.

Vandaag is René uit volle borst in het Chinees toegezongen voor zijn verjaardag. Niet hier in China, maar door een groep Chinese studenten in Nederland die Davy begeleid. Geweldig! :-)

1. Corrie Stroobach:
    1 augustus 2019
    Wat een leuk idee van Davy helemaal in Chinese stijl maar dan vanuit Nederland . Hoe kom je erop . Ik doe het zo . Lang zal hij leven met dikke verjaarsknuf .🎉🎉🍰🍺🍾
  2. Jan Meeuwsen:
    1 augustus 2019
    Niet verkeerd om zo je verjaardag te vieren.
  3. Bernadette:
    Gefeliciteerd René!
    Of 祝贺 zoals ze dat daar zeggen 🙄
  4. Joyce:
    Jonkie tonkie . Ching chang. Gefeliciflapstaart Rene%
  5. Yolanda Swager:
    2 augustus 2019
    hoi Meyer, van harte hoor met je verjaardag, ook namens mijn Harry:)maak er maar weer een fantastisch mooie dag van samen met Astrid ( voor jouw natuurlijk ook de hartelijke felicitaties).