De Westfjorden

2 augustus 2017 - Ísafjörður, IJsland

We hebben vandaag de dag met de meeste km's (in IJsland) voor de boeg: 373, en eindigen op het noordelijkst gelegen plaatsje van onze vakantie, Ísafjörður, ver weg in de Westfjorden gelegen, het (geologisch gezien) oudste gedeelte van IJsland. Wegen zijn hier schaars; de enige normale manier om in Ísafjörður te komen is de weg te nemen die voornamelijk de kustlijn van de fjorden volgt. De route zit tussen de foto's; als we op een bepaald moment hemelsbreed nog 39 km verwijderd zijn van onze eindbestemming, moeten we nog 173 km rijden...

Maar eerst gaan we in Hvammstangi het Icelandic Seal Museum bekijken, een niet zo groot museum over, je raad het al, zeehonden. :-) Maar dan moeten we toch echt op pad. Gelukkig hebben we nog een paar tussenstops. Na 145 km over deels onverharde wegen komen we bij het plaatsje Hólmavík, waar het Icelandic Sorcery and Witchcraft Museum is gelegen, uiteraard een must voor onze eigen heks ;-) Met moeite krijgt René haar weer mee, want het museum ziet in haar een welkome aanvulling voor de expositie... We weten nu precies hoeveel mensen in IJsland voor hekserij op de brandstapel zijn beland (21, waarvan slechts 1 vrouw). Eén geval uit de 17e eeuw is het vermelden waard: een man werd wegens incest ter dood veroordeeld. De beul was niet erg bedreven in het afhakken van hoofden, want hij had daar meer dan 30 slagen voor nodig. Toen die klus eindelijk geklaard was, kwam de rechter erachter dat de ter dood veroordeelde zich ook met hekserij zou hebben beziggehouden, dus hebben ze hem alsnog op de brandstapel gezet. Of dat met of zonder hoofd was is niet bekend... ;-)

De volgende 2 uur in de auto voert ons langs de fjorden van Vestfirðir, en is geheel geasfalteerd. Het is een prachtige weg met mooie uitzichten op fjorden, bergen met sneeuw en daardoor ook veel naar beneden kletterend water, en de gletsjer die aan de overkant op een ander gedeelte van dit schiereiland ligt. We komen nog wat zeehonden tegen en stoppen zo nu en dan om van de uitzichten te genieten. In het zonnetje, want die komt er steeds meer bij!

We doen nog een wandeling van ruim een uur naar de waterval Valagil die prachtig in een kloof gelegen is en arriveren om 19:30 uur in Ísafjörður, de grootste plaats van de Westfjorden, al heeft het slechts 2600 inwoners. Na het eten lopen we nog een rondje door de stad, maar daar zijn we snel mee klaar... ;-)