Whitsunday Islands!

11 augustus 2018 - Airlie Beach, Australië

Vandaag hoeven we de auto alleen maar te gebruiken om naar en van de haven in Airlie Beach te rijden, want we gaan weer op excursie. Ditmaal zijn de Whitsunday Islands, of kortweg de Whitsundays het doel. Met 40 man op een niet heel grote boot varen we in anderhalf uur naar een strandje nabij Hill Inlet Lookout. De boot zelf kan niet dicht genoeg bij het strand komen, dus worden we in 3 groepen met een kleiner bootje aan wal gebracht.

Even een weetje: de Whitsundays hebben hun naam te danken aan, jawel, kapitein Cook, die op Pinksterzondag langs de eilanden voer voordat hij voet zette op het Australische vasteland. Althans, dat dacht hij, want omdat de "International Date Line" nog niet bestond, was het feitelijk op Whitmonday dat hij daar was…

Terug naar de excursie. We staan inmiddels aan land, net zoals verschillende andere groepen mensen, want wij zijn echt niet de enige excursie vandaag… In een kwartiertje lopen we naar het uitzichtpunt, om daar vlak voor in een file terecht te komen. ;-) Het is er erg druk, en iedereen wil natuurlijk de mooiste foto's maken. Het stroomt gelukkig ook best wel snel door. Hill Inlet is eigenlijk een inham die lijkt op de monding van een rivier. Er liggen zandbanken in die bij laagtij boven water komen en zo een onwaarschijnlijk mooi schouwspel vormen met het lichtblauwe water. Helaas is het geen laagtij als wij er zijn… Dat is een beetje jammer, maar het uitzicht is nog steeds prachtig: witte stranden en groen en blauw water, met donkergroene begroeiing op de rand van de stranden.

We worden weer teruggebracht naar de boot en varen naar de volgens locatie om te snorkelen. Wij beschouwen onszelf inmiddels niet meer als beginners en mogen als eerste het water in. De echte beginners krijgen eerst uitvoerige instructies. We hebben een uurtje de tijd om boven het rif te snorkelen. We zien weer van alles. Doordat het snorkelen ons al een stuk makkelijker afgaat, en het water hier een stuk rustiger is dan bij Lady Musgrave, gaat het al bijna als vanzelf en kunnen we er echt van genieten. René ziet een paar mensen met snorkel en al onder water duiken en denkt dat hij dat ook kan. En dat kan hij. :-) Is eigenlijk niet moeilijk: ja haalt diep adem, duikt onder water (zodat je dichterbij het koraal kan komen), en als je weer boven komt blaas je hard uit in het mondstuk, en daarmee blaas je het water naar buiten.

Als laatsten komen we weer aan boord en zetten we koers naar Whitehaven Beach, volgens sommigen het mooiste strand van de wereld, maar er zijn er zeker nog een aantal die naar die titel dingen. We blijven 2 uur op het strand, kunnen zwemmen, zonnen of wat rondlopen, terwijl de bemanning de bbq opzet en ons een fijne lunch bereidt. Bij de picknicktafels worden we opgewacht door een paar goanna's, officieel Australian monitor lizards. Deze uit de kluiten gewassen hagedissen kunnen tot 2 meter lang worden, maar die wij zien halen dat niet. We schatten 120-140 cm, en dat is nog steeds best groot. Ze azen op voedsel (net als de zeemeeuwen), maar we zijn hier in een Nationaal Park en voeren is absoluut verboden. Het zou de dieren lui maken en kan ook agressie veroorzaken. We laten ze lekker rondscharrelen, al vinden sommige (vrouwelijke) medereizigers het maar niets en gaan op de banken staan. ;-)

We krijgen een uitstekende lunch; petje af voor de crew! Iets na drieën moeten we echter het kamp opbreken en worden we weer in het kleine bootje gepropt en afgeleverd op het moederschip. In anderhalf uur zijn we weer terug in Airlie Beach waar we tevreden afscheid nemen van de bemanning.

Gezien de lunch houden we het vanavond bij brood met ei, maar dat moet je dan wel in huis hebben. Astrid offert zich moedig op en daalt te voet de berg af naar Woolworths, om iets later, toch wel puffend en hijgend, weer boven te verschijnen met het benodigde voedsel. René weet daar wel raad mee!

Het is natuurlijk de goden verzoeken om dit hier nu op te schrijven, maar we hebben nog steeds geen regen gehad. Ook vandaag weer nagenoeg strak blauw en 24 graden. Horen jullie dat daar op IJsland? Het kan dus tóch! :-)