50 tinten blauw
20 augustus 2024 - Bora Bora, Frans-Polynesië
Daarna zijn we gestopt met tellen. 😉 Vandaag hebben we nog een excursie, en daarvoor moeten we een kilometer of 8 rijden om bij het ophaalpunt te komen. Vertrek is om 9 uur, dus geen gehaast. Wel zijn we beiden al vóór 7 uur wakker door waarschijnlijk de warmte en het geruis van de palmbladeren.
Met een boot worden we opgehaald door 2 broers van het familiebedrijf dat de excursie uitvoert. In totaal zijn we met 16 gasten; de boot kan er 34 hebben, dus we zitten lekker ruim. De excursie bestaat uit 4 delen:
- Op zoek gaan naar reuzenmanta's.
- Zwemmen met haaien en pijlstaartroggen.
- Snorkelen in de koraaltuin.
- Lunch met activiteiten op de motu (= privé-eiland) van de familie.
Er staat flink wat wind en dat is niet gunstig om reuzenmanta's te spotten, want die zitten dan in dieper water. De broers doen een poging, maar nog zonder succes. Dan maar eerst naar de koraaltuin. Het koraal zelf valt ons wat tegen; dat was in Fiji een stuk mooier en gevarieerder, maar we zien heel veel reuzenmossels in diverse kleuren en veel vissen.
We varen weer een stukje verder wanneer de broers een hele school adelaarsroggen (eagle rays) waarnemen. Snel wordt de boot in hun pad gebracht en gaan we weer het water in. Tientallen roggen zien we 🥰, maar ze zwemmen wel een aantal meters onder ons. We weten nog niet hoe dat uitpakt op het beeldmateriaal dat we hebben. Maar prachtig om te zien! 👌
Op de volgende stopplek, in ondiep water, zien we weer zwarttip rifhaaien en pijlstaartroggen, zoals ook bij Moorea. En ook hier zwemmen die dieren rustig tussen de mensen door en kan je de roggen voorzichtig aaien (ze zwemmen af en toe met hun grote vinnen tegen onze benen aan).
De reuzenmanta's zijn helaas niet thuis, dus zetten we koers naar de motu, waar we, zittend met onze benen in het water, een goede lunch krijgen. Met zicht op de iconische berg van Bora Bora. Het kan slechter... 😁 Na de lunch maakt (verft) Astrid haar eigen pareo (sarong), waarbij de truc eigenlijk de manier van opvouwen van het doek is. Ingewikkeld proces. Voor de geïnteresseerden: ze komt het vast graag een keertje bij je thuis voordoen... 😉. Daarna leren we hoe te overleven in de jungle. Als daar tenminste kokospalmen staan... We leren hoe hem van zijn harige bast te ontdoen, en hoe hem te openen. Het kokoswater kan je drinken, de dikke schil met vruchtvlees kan je eten, maar je kan het vruchtvlees ook uit de noot schrapen en dat uitpersen. Dan krijg je kokosmelk. Voor de liefhebber hebben we een filmpje waarin Astrid dat laatste voordoet. 🫣
Tijdens de excursie varen we het hele eiland rond. De schakeringen in kleuren blauw is bizar. Hopelijk ziet dat er op de foto's en video ook zo uit. Mooi dagje weer, maar door het vele in en uit water gaan voelt het toch wat fris aan, zeker als het zonnetje er even niet is (en de handdoeken steeds natter worden).
Foto’s
1 Reactie
-
Corrie stroobach:20 augustus 2024Schitterend, al die kleurschakeringen blauw .

