Krugerpark!

4 mei 2016 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Eindelijk weer internet! In Krugerpark is er alleen internet in het restaurant, maar aangezien René een aanval op zijn darmen had te verduren was dat niet de plek waar hij wilde zijn..... ;-)
Nu dus voor 3 dagen tegelijk, en foto’s van 4 dagen. De kwaliteit van de foto’s is niet altijd even goed, want veel foto’s zijn in het donker gemaakt en ik moet ze selecteren van een klein schermpje. De World Press foto zal er wel niet inzitten.....

Zondag: Vandaag gaan we dan eindelijk richting Krugerpark! We “slapen uit” tot 7:15 uur, doen ons gebruikelijke ombouwwerk (we worden er steeds bedrevener in), eten een broodje en gaan op pad. We hebben slechts 75 km te gaan en dat is ook wel eens fijn, na de lange ritten van afgelopen dagen. Onderweg doen we eerst nog Elephant Sanctuary aan, voor een anderhalf uur durende les over olifanten. Er zijn hier 2 olifanten van ruwweg 30 en 70 jaar oud. We krijgen de stallen te zien (toch iets groter als een gemiddeld hondenhok), een leren van alles over het skelet van olifanten (er ligt ook een schedel) en over de verdere anatomie van deze grote dieren. Dan worden de grijze reuzen erbij gehaald voor een gezellig samenzijn. In groepjes van 2 mogen we, uiteraard onder begeleiding van een verzorger, bij een van de olifanten komen en voelen we op diverse plekken de huid van het beest. Opvallend is dat de achterkant van zijn oren koel aanvoelt. De oren worden dan ook gebruikt om af te koelen als hij het te warm krijgt. Als een olifant dus met zijn oren wappert is hij niet boos, maar heeft hij het warm; er wordt dan zo’n 5 a 6 liter bloed naar zijn oren gepompt, door het gewapper koelt dat af, waarna het afgekoelde bloed verspreid wordt. En dat gaat zo door. We mogen wat eten in zijn slurf stoppen en als dank krijgen we een “zoen”: hij legt het uiteinde van zijn slurf tegen onze hals en blaast even. Geweldig!
Later mogen Davy en René nog even bij de grootste komen en krijgen ze een zoen boven op hun hoofd. Met een natte slurf, dus het resultaat laat zich raden. Tenslotte mogen we een klein stukje meelopen met een olifant waarbij hij onze handen met zijn slurf vasthoudt. We geven hem nog wat te eten en dan zit het erop.
Volgende stop is een reptielenpark in Hazyview. Dit is feitelijk niets anders dan een dierentuin met voornamelijk krokodillen, slangen, schildpadden, agames, varanen, kikkers en wat vogelspinnetjes.
De lunch laat erg lang op zich wachten waardoor we toch nog in tijdnood komen, want om 16:15 uur worden we verwacht voor de eerste game drive in Kruger. De formaliteiten bij de ingang van het park kosten ook een kwartiertje, dus uiteindelijk laten we de camper maar even op de parkeerplaats van de receptie van kamp Pretoriuskop staan, kleden ons om en stappen in de jeep voor een 3 uur durende tocht. Die tocht is dus half in het licht en half in het donker. Als het nog licht is zien we o.a. vervet apen, een zebra, neushoorns, olifanten (midden op de weg) en als bonus een groep hyena’s waarvan de moeder baby’s aan het voederen is vlak langs de weg. Ze zijn niet bang, lopen van de ene kant van de weg naar de andere en geven ons een prachtig fotomoment. In een meertje zien we nog een nijlpaard, maar dan wordt het rap donker en wordt het spannend. In de jeep zijn 2 sterke spotlights aanwezig. Aan beide kanten van de jeep gebruiken we het spotlight om dieren in het donker te kunnen spotten. Er ontstaat een samenwerkingsverband met de andere 10 gasten. 2 man die met het licht schijnen en de rest die kijkt of ze in de gauwigheid (we rijden doorgaans toch zo’n 30-40 km/u) iets in bewegen of een reflectie zien van licht dat op ogen schijnt. Dat lijkt haast niet te doen, maar we worden beloond. Op het moment dat “rechts” de jeep laat stopzetten omdat er wat gezien is (wat een impala blijkt te zijn), ziet links een reflectie in ogen en stuk verderop in de bush. Het blijkt een luipaard te zijn die rustig op de grond ligt! Het is te ver en te donker voor foto’s, maar als het dier even later opstaat en wegloopt weten we het zeker. Nummer 4 van de Big 5.
Davy blijkt uitstekende ogen te hebben, want in het voorbijgaan spot hij eerst een jakhals en later een serval in het hoge gras. Vooral die serval is een topper, want die wordt zelden gezien! Foto’s nemen is moeilijk (we hebben alleen die spotlights en verder is het aardedonker), en die beesten blijven echt niet voor ons poseren. Maar we zullen proberen iets te plaatsen.
We moeten daarna nog eten en gaan dan gauw naar bed, want morgen moeten we om 5:15 uur verzamelen voor een Morning Walk.

Maandag: gisteren in de jeep kreeg René al last van maagkrampen en helaas zet dat door. Uit 3 lichaamsopeningen komt een vochtige substantie waarvan..... nou vooruit..... we zullen jullie de details besparen..... René heeft dus een slechte nacht met nagenoeg geen slaap, is rillerig van de koorts, en kan vanmorgen onmogelijk mee voor de 4 uur durende wandeling. Als de wekker dan ook gaat om 4:30 uur besluit hij in de camper achter te blijven om te proberen nog wat slaap te pakken. We vermoeden dat hij iets verkeerds gegeten heeft wat dit ongemak veroorzaakt.
De 3 overgebleven “rangers” staan op de afgesproken tijd op de afgesproken plek, en samen met 2 anderen én 2 echte rangers gaan ze op pad. Eerst een half uurtje met de jeep en verder te voet. Heel veel bijzonders wordt er echter niet gevonden, afgezien van een millipede, een paar olifanten, een reuzenmier en diverse vogels.
Ondertussen scoort René nog wat vervet monkeys en mangoose op de camping.
Om een uur of 10 laten we Pretoriuskop achter ons en gaan we richting Skukuza. Hier en daar nemen we een onverharde weg om een paar waterplaatsen aan te doen, en bij de 2e hebben we al een hoofdprijs. Bij 1 meertje zien we nijlpaarden, giraffes, impala’s, een varaan, een wrattenzwijn, een gnoe, een badende olifant en zelfs een krokodil. We staan zeker 20 minuten stil om hiervan te genieten. Het 3e meertje biedt ook iets bijzonders: nijlpaarden met meerdere schildpadden op hun rug :-) Onderweg zien we ook eindelijk de kudu en vele andere antilopen, voornamelijk impala’s. Ook enkele arenden kruizen ons pad, maar die laten inch moeilijk fotograferen. We zijn om 14:30 in Skukuza, de grootste nederzetting in Kruger. Davy gaat lekker en zwemmen en René gaat nog even plat, want heeft nog steeds koorts en de rit heeft hem behoorlijk vermoeid.
Er schijnt een goed restaurant te zijn in Skukuza, maar dat gaat aan René voorbij. Na het eten hebben we nog een Night Drive, van 20-22 uur. Door ervaringen van eerder kleden we ons extra warm aan en dat is niet overbodig; het is steenkoud! Ondanks intensief bespeur met 4 spotlights is de oogst mager. We zien een soort haas, een hyena, de gebruikelijke witte neushoorn, een genetkat en verschillende antilopen. Even educatief: er zijn witte en zwarte neushoorns, en die komen beide in de kleur grijs..... Dat zit zo: witte neushoorns hebben een brede (wide) mond en zwarte neushoorns hebben meer spitse lippen. Dat “wide” is door Nederlandse migranten vroeger onterecht vertaald in wit, en uiteindelijk heeft met dat maar zo gelaten. Toen hebben ze die andere (die overigens kleiner is en agressiever dan zijn grote broer) maar voor het gemak zwart genoemd..... ;-)
We hebben een niet zo onderhoudende gids aan boord en dat maakt deze drive eigenlijk wat teleurstellend, ondanks dat we een half uurtje langer doorgaan. We liggen pas om 23 uur in bed en krijgen een korte nacht, want we moeten morgen vroeg op voor een Sunrise Drive.

Dinsdag: De wekker gaat om 4(!) uur, want om 5 uur vertrekken we met de volgende drive. We beginnen dus met de spotlights aan, maar na een half uurtje doet de zon zijn intrede. De gids is dit keer een leuke vent en verteld interessante dingen over de dieren die we zien. We zien diverse soorten antilopen (waaronder steenbokken, springbokken, kudu’s), neushoorn, olifant, bavianen, giraffen, zebra’s, verschillende vogels (wahlberg arend, aasgier en wat kleinere vogels), maar ook: leeuwen! Yes, we hebben de Big 5 compleet! Eerst zien we 2 leeuwinnen en een welpje en een stuk verder vinden we een mannetjesleeuw. Al gauw wemelt het van de andere jeeps die in de buurt rondrijden, want dit soort nieuws verspreid snel. Prachtig gezicht, en de dieren, die niet ver weg liggen, storen zich totaal niet aan onze aanwezigheid. We hebben een geweldige drive en zijn dik tevreden!
Dan moeten we nog op pad naar het laatste kamp in Kruger dat we aandoen: Satara. Na eerst de lokale winkel geplunderd te hebben gaan we rustig aan die kant op. Af en toe nemen we een detour over onverharde wegen en zoeken we kleine uitzichtpunten op, want we rijden een stuk langs een, bijna uitgedroogde, rivier. We moeten 95 km rijden (dat worden er iets meer) en doen daar 4:30 uur over. Er zijn heel veel dieren onderweg. De gebruikelijke sla ik over, maar o.a. wrattenzwijn, bushbuck, visarend, eindelijk een nijlpaard die niet in het water ligt, goliath heron, bavianen, buffel, waterbuck, gnoe, olifanten (dat blijft een mooi gezicht) en vlak voor de ingang van Satara ground hornbills (vogelsoort met grote snavel). De laatste kilometers moeten we nog flink doorrijden om op tijd in het park te zijn, want om 16:15 uur moeten we weer verzamelen voor een Sunset Drive :-)
We zitten nu in een gebied met over het algemeen lagere begroeiing, waardoor je verder kunt kijken. De camping is dan ook wat kaal, maar dat maakt niet veel uit.
De Sunset Drive is een ware topper. Niet alleen een geweldige ranger (met goed gevoel voor humor), maar ook leuke medegasten zorgen al voor een goede sfeer nog vóór vertrek :-) De drive zelf is rijk aan dieren. We zien een aantal dieren voor het eerst: honingdas, stekelvarken, marshall eagle, brown  snake eagle. Ook weer een jakhals, 2 wegrennende neushoorns, en vele andere dieren die we al eerder gezien hebben. Maar de topattractie is een groep van 9(!) leeuwen: 1 mannetje, 3 vrouwtjes en 5 welpen! Ze lopen vlak langs de weg en steken die op een gegeven moment over zodat we een uitstekend zicht hebben. Het is wel al donker dus foto’s nemen valt niet mee, maar met behulp van de spotlights hopen we dat er een paar goede tussenzitten. We nemen ruim de tijd om dit schouwspel te bekijken, het is een fantastisch gezicht! We genieten!!
Uiteindelijk hebben we vandaag maar liefst 18 leeuwen gezien, want tussendoor zagen we ook nog 2 leeuwen liggen in de verte en een mannetje met 2 vrouwtjes vlak langs de weg. René schiet bij toeval zijn eerste pornofilm als het mannetje een van de vrouwtjes bestijgt :-)
Meteen na de drive naar het restaurant waar René besluit shocktherapie toe te passen op zijn spijsverteringsstelsel. Biertje en eten! Dat levert al snel flink wat krampen op, maar de volgende ochtend zit alles er nog in, dus dat gaat de goede kant op!

1. Dirk:
    4 mei 2016
    Gelukkig, we hebben weer beeld.
    Kreeg al het benauwde gevoel dat de leeuwen zich te goed hadden gedaan aan een lekker hapje :)
  2. Willeke:
    4 mei 2016
    Hahaha!! Die Rene.... Gelukkig gaat het weer iets beter met hem. En de Big 5 gezien, dat is toch fantastisch.