Badlands

10 augustus 2022 - Interior, South Dakota, Verenigde Staten

We hebben een onrustige en korte nacht achter de rug. Onrustig, omdat we op de rand van een klif staan, en het hard waait, en De Kabouter vrolijk mee(z)waait met de wind waardoor het lijkt alsof we op een boot slapen. Kort, omdat we op de rand van een klif staan, en het grote raam van ons slaapgedeelte over de Badlands uitkijkt naar het oosten, en daar komt de zon op. We hebben de hele nacht de gordijnen aan die kant opengelaten, want er kan toch niemand naar binnen kijken… Om 5 uur begint het voorspel van de zonsopkomst en om kwart voor 6 is hij los van de horizon. Dat geeft een mooi schouwspel, dus we staan vroeg buiten met onze camera's.

Om kwart voor 7 starten we De Kabouter op en dat is wel even schrikken voor hem. In Het Schema staat half 9, dus hij had er geen rekening mee gehouden. We zijn dus al heel vroeg in Badlands NP, en de "winst" op Het Schema loopt uiteindelijk op tot 3 uur. En dat is maar goed ook.

Het opvallendste in de Badlands is The Wall, een smalle, grillig gevormde rotsketen van 100 km lang, die parallel loopt aan de White River. Het gesteente is tussen de 70 miljoen en 30 miljoen jaar oud; de oudste lagen liggen onderop. De verschillende horizontale lagen in verschillende kleuren zijn ontstaan door erosie, een proces dat nog steeds gaande is. Volgens schattingen van wetenschappers zijn de Badlands "slechts" een half miljoen jaar oud en over nog eens een half miljoen jaar zijn de Badlands naar verwachting volledig weggesleten (je zou het niet zeggen, maar jaarlijks wordt er 2,5 cm afgesleten van de rotsen; dat is best veel). Aan beide kanten van The Wall liggen uitgestrekte grasvlakten waar meer dan 50 soorten grassen groeien. Het is er te droog voor boomgroei (op een uitzondering na), maar te nat voor een woestijn. Het is een ideaal gebied voor prairiehonden, gaffelantilopen, bizons, coyotes en dikhoornschapen. In het park zijn enorm veel fossielen gevonden. Aangezien dit gebied in de tijd van de dinosauriërs een binnenzee was, zijn er niet veel botten van dinosauriërs gevonden.

We hoeven niet veel te rijden vandaag, want de bezienswaardigheden liggen niet ver uit elkaar. We doen meerdere uitzichtpunten aan en maken een aantal wandelingen (zo'n 15 km in totaal). Bij de eerste wandeling waar we rond een uur of 10 mee beginnen, merken we hoe warm het al is. We moeten steil omhoog om daarna 7 km over redelijk vlak terrein te lopen. Er zijn nauwelijks bomen, dus we lopen in de volle zon. De verwachting zegt 38 graden, dus het komt ons dan ook prima uit dat we al rond 15 uur klaar zijn met alle geplande wandelingen. 😅

Hoe Badlands NP eruit ziet is moeilijk te beschrijven. Bekijk de foto's. Veel zal er voor jullie misschien hetzelfde uitzien, maar er zijn echt wel verschillen tussen de diverse gedeeltes van het park. Het is in ieder geval een ruig gebied en we hebben ons geen moment verveeld.

De camping in Interior waar we nu zijn heeft een zwembad, dus René ligt al snel in het water om af te koelen. Het water is lekker fris; dat is mooi meegenomen. Steak op de BBQ en dan het verslag. De luiken zullen vanavond waarschijnlijk nog vroeger dan anders dicht gaan.

1. Eduard Meijer:
    10 augustus 2022
    One of our favorite areas to visit along with everything else in the Black Hills. Enjoy!