Bloed, zweet en tranen

2 juli 2019 - Almere Buiten, Nederland

Dat is misschien een wat vreemde kreet om een nieuwe reisblog mee te beginnen, maar zo voelt het wel even. Maar daarover later meer.

Eerst maar even wat losse eindjes afhandelen. Het volledige reisverslag van onze reis naar Queensland van vorig jaar is beschikbaar op onze eigen website (http://bravy.nl/vakantie/australie/aus-inl.htm). Het grootste verschil met de reisblog is eigenlijk de hoeveelheid foto's; het verhaal is, uiteraard, niet wezenlijk veranderd. ;-) Dan hebben we nog onze Grote Witte Vriend "Migaloo". Dat blijkt toch wel een aardige "melkwalvis" te zijn (we kunnen Migaloo natuurlijk geen koe noemen…). De teller staat inmiddels op 1642 euro en het eind lijkt nog niet in zicht. Voor de nieuwkomers op deze blog die geen flauwe notie hebben waar dit over gaat: blader maar eens door de verslagen van de Queensland-blog. Of google op "meijer" en "migaloo". :-)

Aan het drop-down boxje boven de titel kunnen jullie zien wat de bestemming van onze komende reis is. Geheel volgens de traditie is De Reisleider al in september vorig jaar gestart de voorbereidingen. Dit keer geen rondreis per auto of camper (in China mag je alleen een voertuig besturen als je beschikt over een Chinees rijbewijs), maar per trein en vliegtuig. Transfers en excursies ter plekke doen we met auto, niet-Engels sprekende chauffeur en, waar nodig, een wel-Engels sprekende gids. We "kopen" dus een stukje gemak om niet op een station in een meute opdringerige Chinezen terecht te komen die met honderden tegelijk in 4 taxi's proberen te komen… of in een metro waarvan we totaal geen idee hebben waar die heengaat... ;-)

Er zijn gelukkig uitstekende Engelstalige websites (van Chinese bedrijven) waar je uitvoerige informatie kan vinden over reizen per trein en vliegtuig in China, inclusief dienstregeling. Zo leer je dat je op 2 manieren treinkaartjes kan kopen in China: bij een station (dat kan vanaf 28 dagen voor vertrek) en online (vanaf 30 dagen voor vertrek). De eerste optie is niet aan te bevelen, want zie maar eens in een overvol station met een hoop Chinese teksten en niet-Engels sprekend personeel te krijgen wat je wil. Als het al niet uitverkocht is. Voor ons buitenlanders is de meest handige procedure deze:

1. Ruim van tevoren zoek je in je luie stoel de route, trein en klasse uit en bestel je de benodigde kaartjes bij een (Chinees) tussenpersoon. Travelchinaguide.com in ons geval. Betalen gaat via PayPal.
  2. 30 dagen voor de vertrekdatum geven de Chinese spoorwegautoriteiten de tickets voor die dag vrij. Dat kan ieder dag op een ander moment zijn en ook het aantal kaartjes bepalen ze zelf. Als een trein bv. van A via B naar C gaat, dan kunnen ze zomaar een beperkt aantal tickets vrijgeven voor het stuk van A naar B.
  3. De tussenpersonen proberen zo snel mogelijk na vrijgave de tickets te reserveren.
  4. 28 dagen voor vertrek worden de tickets opgehaald door de tussenpersonen zodat ze fysiek aanwezig zijn. Ze worden gescand en wij ontvangen een digitale kopie.
  5. Als alle benodigde trein- en vliegtickets binnen zijn, stuurt de tussenpersoon die naar het door ons opgegeven hotel in China.

Heldere procedure. Zo kan er niets misgaan toch? In maart zijn alle kaartjes besteld, en 6 weken voor vertrek is Het Schema klaar en kan De Reisleider rustig achterover leunen in de wetenschap dat alles, inclusief visa, geregeld is. Denkt hij…

Dan toch even terug naar de titel van deze blog… 30 dagen voor de eerste treinreis komt het bericht dat die trein vol zit; we moeten een alternatief zoeken. Die is er wel, maar dan moeten we die dag om half 6 op. Vooruit dan maar… De tweede trein "winnen" we wel, maar de derde, een nachttrein, zit ook vol en heeft geen bruikbare alternatieven. Omboeken naar een vlucht dus, maar dan moeten we de vierde treinreis ook veranderen in een vlucht, anders houden we geen tijd over om het natuurpark te bekijken. Uiteraard moeten we ook reeds afgesproken transfers aanpassen, en Het Schema voor de betreffende dagen, want we vervangen 23 uur trein voor 4 uur vliegtuig. En, o ja, we hebben ook nog een extra overnachting nodig in plaats van die nachttrein... De Reisleider wordt langzaam Reislijder en zucht: "Dat krijg je er nou van als anderen zich niet aan mijn planning houden; het lijkt mijn werk wel". ;-)

We hebben nóg 6 treinreizen in het verschiet, dus vandaar die titel…

1. Corrie Stroobach:
    2 juli 2019
    Ik begrijp nu dat de reisleider (lijder) aan vakantie toe is . Denk je het allemaal geregeld te hebben gaat er toch weer wat mis .
  2. Rob:
    2 juli 2019
    Haha de voorpret is dus begonnen. Kan niet wachten op jullie verslagen
  3. Brigitte:
    2 juli 2019
    Veelbelovend begin. Involg weer met veel genoegen!
  4. Annemieke Augusteijn:
    2 juli 2019
    O, leuk weer een reis van jullie volgen.
  5. Dirk:
    3 juli 2019
    Nou dat gaat niet geheel volgens planning.
    Dan kun je alles van te voren tot op het uur plannen, maar is er weer een Chinees die roet in het eten gooit ipv sambal.

Ik kijk uit naar de reisverslagen en de foto’s.

Een hele fijne, goede en vooral plezierige vakantie.