Ready!?

18 juli 2019 - Thuis, Nederland

Nu, één dag voor vertrek, hebben we dan toch de reis rond. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad, want de Chinese spoorwegautoriteiten gooien blijkbaar graag roet in het (Chinese) eten van buitenlandse toeristen. Oorspronkelijk hadden we voor onze binnenlandse reizen 7x een hogesnelheidstrein, 3x een nachttrein en 2x een vlucht gepland. Van alle 10 geplande treinreizen hebben we er uiteindelijk maar liefst 2 (twee; liăng (mochten de Chinese autoriteiten meelezen…)) volgens planning; alle nachttreinen hebben we moeten vervangen door vluchten, al dan niet in combinatie met een treinreis. Eén van de beoogde alternatieven blijkt dan opeens niet 30 dagen van tevoren in de voorverkoop te gaan, maar slechts 4 dagen, zodat we tot ver in de vakantie geen zekerheid hebben over een volgende aansluiting. Daar hebben we geen trek in, dus maar snel een alternatief voor het alternatief gezocht. Alsof je het bordspel "Ticket to Ride" in het echt aan het spelen bent… ;-) Uiteindelijk hebben we nu 7x een hogesnelheidstrein en 6x een vlucht. En 3 extra overnachtingen… In totaal zal er zo'n 10.000 km aan Chinees landschap aan ons voorbij trekken, 3000 km per trein, 4500 per vliegtuig en 2500 per auto.

Bijkomend voordeel: wij weten nu precies hoe je Chinese treintickets kan krijgen. En vooral hoe je die NIET kan krijgen... ;-)

Niet alleen de Chinese autoriteiten, maar ook de hoogste autoriteit hier in huis heeft een poging gedaan de reis te ondermijnen. Hoewel ze zelf altijd beweert dat ze niet op haar achterhoofd gevallen is, heeft ze 6 weken geleden tijdens een teamuitje het tegendeel bewezen, met een hersenschudding en 3 verschoven nekwervels (een whiplash) tot gevolg. Achter dat laatste kwamen we 2 weken geleden pas, dus daar moest nog even flink aan gesleuteld worden door de fysio. 100% fit is ze niet; of dat gevolgen heeft voor ons doen en laten zien we wel. We stappen vrijdag in ieder geval in het vliegtuig!

1. Corrie Stroobach:
    18 juli 2019
    We hebben begrepen dat het niet makkelijk is om naar China te gaan . In ieder geval een hele goede en vooral fijne reis en hoop dat jullie weer samen gezond terugkomen . Dikke knuffel van Cor en mij .
  2. Joke Meeuwsen:
    18 juli 2019
    Wat een gedoe. Knap dat je het allemaal rond hebt gekregen. Wel veel vliegen😟
    Ik hoop dat jullie zullen genieten van dit bijzondere land. Astrid pak steeds je rust als je reist. Goede reis, ik volg jullie.
  3. Frank:
    18 juli 2019
    Prrttige vakantie, en probeer te relaxen vanaf nu. Je kan gelukkig in China veel accupunctuur krijgen...
  4. Brigitte:
    18 juli 2019
    Een hele goede reis door China gewenst. Ik hoop dat er niet al te grote hobbels op op jullie pad komen. Ga vooral genieten, maar pak ook jullie rust; is ook broodnodig!
  5. Jan Meeuwsen:
    19 juli 2019
    Ik wens voor jullie dat de reis in China geen nieuwe obstakels met zich mee brengt. Geniet er van het is een heel bijzonder land, prachtige mensen, enorme tegenstellingen en schitterende natuur.
    Vergeet niet zoveel mogelijk je rust te pakken. Jullie programma is uitgebreid en lijkt me vermoeiend.
    Ben nu al benieuwd naar alle verhalen en foto's
  6. Annemieke Augusteijn:
    19 juli 2019
    Een hele goede en mooie reis. Geniet optimaal dan geniet ik een beetje mee via jullie verhaal.
  7. Jeanet:
    19 juli 2019
    Prachtig land, rijke cultuur, lekker eten!
    Astrid, ik hoop dat ook jij 100% kunt genieten van deze reis. Sterkte en laat je niet gek maken door de mierenhoop van Chinezen, de Chinese karakters en - in de grote steden - de Chinese boeven 😉
  8. Silke:
    22 augustus 2019
    Ik kwam per toeval op jullie blog, interessante tips voor de trein :) Bedankt
  9. Astrid Houtveen & René Meijer:
    22 augustus 2019
    Hallo Silke, mocht je nog andere vragen hebben, mail dan naar [email protected]. Ik help je graag verder.