Terracotta Leger

25 juli 2019 - Xian Shi, China

Voordat we met vandaag aan de slag gaan eerst wat opmerkingen en Reacties op Reacties:
    • Internet: tot dusver niet echt een succes. Internetverbindingen zijn zwak, waardoor we de VPN niet geladen krijgen, zodat we bv. alleen van WhatsApp gebruik kunnen maken door Roaming aan te zetten. Dat doen we niet de hele dag door, want het verbruik loopt dan snel op. Facebook laten we maar even helemaal achterwege. Nu.nl is niet geblokkeerd in China, en meestal lukt het wel de artikelen te lezen, maar foto's en video's zijn blijkbaar te zwaar. We maken de reisblog op de tablet en ook al zegt de internetverbinding "verbonden, maar geen internet", het lukt tot dusver vrij eenvoudig om alles geplaatst te krijgen. Ook de foto's.
    • Verkeer: je moet je echt overgeven aan de chauffeur; hij is het gewend. Het lijkt alsof iedereen maar wat doet, maar er is toch ook veel politie op straat, en die vinden het ook allemaal prima. Maar we zijn blij dat we niet zelf hoeven te rijden. ;-)
    • Schema: het lijkt misschien zo alsof we de hele dag druk bezig zijn, maar het valt eigenlijk best mee. In de avond doen we niet veel en nemen we onze rust, en we gaan vroeg naar bed (soms al om 10 uur). We halen gemiddeld makkelijk de 8 uur slaap. Daarbij zijn de treinreizen ook een moment van rust. Enkele uren op een comfortabele stoel zitten, muziekje op de koptelefoon en lekker iets voor jezelf doen is niet zo inspannend. Ja, de wandelingen en excursies die we doen zijn dat vaak wel, vooral ook door het warme weer. Gisteren, met al die trappen, was natuurlijk behoorlijk inspannend, maar we zouden het zó weer doen. Over een paar dagen dan... :-)
    • Bedden in Pingyao: Ja Joke, ook wij sliepen op beton, maar we hadden een topping van zeker 3-4 cm. :-) Als extra demping hebben we dubbelgeslagen dekbedden gebruikt als extra matras, want het is warm genoeg om niet onder een dekbed te hoeven liggen. Airco op 23 graden; gaat prima. Maar het blijft hard, ja.
    • Die plankjesweg gisteren was in zoverre niet ongevaarlijk dat je natuurlijk een lelijke val kan maken. Maximale hoogte zal ongeveer 5 meter geweest zijn. Enige concentratie en stapvastheid is wel nodig. Maar het was een geweldige ervaring om te doen! Bovendien, sommige gewone trappen zijn zo verschrikkelijk steil en hoog, als je daar een misstap maakt ben je ook niet gelukkig...
    • Gezondheid Astrid: gaat over het algemeen redelijk goed, maar soms komt toch ineens weer hoofdpijn op en/of krijgt ze pijn in haar nek. Dan gaan we even rusten of wat eten. Vermoeidheid kan ook opeens toeslaan, maar meestal pas na de inspanning.
    • Gezondheid René: afgezien van die dag op de muur, waarschijnlijk last van oververhitting, gaat het tot dusver prima. Alleen heeft een van zijn hoorapparaten er nu echt de brui aan gegeven. Heeft als bijkomend voordeel dat hij minder gekakel hoort van al die Chinezen. En van Astrid... ;-)
    • Eten en drinken: voor een kliko als René is het hier natuurlijk een feest! Zeker in Pingyao is het mogelijk kleine beetjes te proberen bij een van de vele voedselstalletjes. Een beetje oppassen met de kruiden, maar we kunnen duidelijk maken dat we not spicy willen. Maar dan nog... Fruit koop je overal en nergens, dus met de vitaminen zit het goed. Thee is relatief erg duur; je betaalt al gauw 5 euro voor een (flinke) kop. Dat is dan wel verse jasmijnthee. Van de thee die gebruikt wordt kan je eigenlijk de hele dag door drinken, maar dat werkt niet als jer ergens wat wilt drinken. Bier is dan goedkoper. Wat opvalt is dat we nog weinig Chinezen hebben gezien die bier drinken. Gisteren heeft René een biertje gedronken bij een soort cafeetje in Pingyao. Hebben ze alleen Heineken of Tiger (wat ook van Heineken is). Dat bedrijf zit werkelijk overal.

Over tot de orde van de dag. We lagen gisteren om half 11 in bed en hoeven vanmorgen pas om half 8 op. Om 9 uur worden we naar het station van Pingyao Ancient Town gebracht. Net als 2 dagen terug weigert de chauffeur een kleine tip. We dringen niet aan, want we weten dat niet iedereen een tip wil ontvangen, om diverse redenen. Zo kan het aannemen van een fooi een signaal zijn naar de werkgever dat hij eigenlijk niet genoeg betaalt. Ook kan het zijn dat iemand zich in zijn eer aangetast voelt, omdat hij in zijn ogen een kleine gunst verleend heeft waarvoor hij geen geld wil ontvangen. En wij zouden hem het gevoel kunnen geven dat geld voor hem meer waard is dan voor ons. Vinden ze ook niet fijn.

Het station van Pingyao Ancient Town is klein en heeft maar 2 sporen en 1 wachtruimte. Matrixborden geven duidelijk aan hoe en wat. Om 10:09 uur vertrekken we voor een reis van 486 km, die we net binnen de 3 uur zullen afleggen. Op station Xi'an Bei (noord) worden we opgewacht door de volgende gids met chauffeur. Doel is het wereldberoemde Terracotta Leger dat op een uurtje rijden ligt.

Voor wie niet weet wat dit voorstelt: bij toeval op 29 maart 1974 ontdekt, toen een aantal boeren een put aan het graven waren om water te vinden. Inmiddels zijn zo’n 8000 sculpturen ontdekt die allemaal ruim 2200 jaar oud zijn en het einde is nog lang niet in zicht. De beelden horen bij het mausoleum van de eerste Keizer van het verenigde China, Qin Shi Huang (259-210 BC) en stelt een leger voor dat de Keizer moet bewaken tijdens zijn leven na de dood. Het terrein van de opgravingen ligt anderhalve km verwijderd van het mausoleum van de Keizer. De bouw van het leger is begonnen in 246 BC toen Qin Shi Huang tot Keizer gekroond werd (op 13-jarige leeftijd) en gestopt in 208 BC. Toen hadden 720 duizend arbeiders er bijna 40 jaar aan gewerkt…

We ontmoeten een van de arbeiders die de beelden ontdekt heeft, een nu 74 jarige man die een baantje in het museum heeft gekregen (hij signeert boeken over het museum), en mengen ons onder de meute toeristen. Op topdagen ontvangen ze hier 120.000 mensen... Het is een indrukwekkend gezicht. De grootste ruimte meet 230 bij 62 meter. Hier staan zeker 6000 beelden, maar het zullen er meer zijn, omdat nog niet alles uitgegraven is. Boven de beelden waren houten balken geplaatst, en daar bovenop 7 meter aarde. Die balken zijn in de loop van de tijd natuurlijk weggerot, zodat de boel ingestort is en de meeste beelden beschadigd zijn (slechts 1 beeld is heelhuids teruggevonden). Het duurt 8 maanden tot 1 jaar om 1 beeld te restaureren...

De 42 km naar ons hotel doen we in 2 uur, want het verkeer staat volledig vast. Xi'an is een stad met 10 miljoen inwoners; het afgelopen jaar is het aantal met 1 miljoen gegroeid. Over groeisteden gesproken...

Nu zitten we op de bovenste (12e) verdieping van een behoorlijk luxe hotel (zo ziet het eruit, maar dat is aan de prijs niet te merken). Morgenochtend een beetje de buurt verkennen, en dan stappen we op het vliegtuig, om hier overmorgen weer terug te komen. Dat komt door het gedoe met die treinen; eigenlijk zouden we vanavond een nachttrein hebben. We weten niet of we morgen internet hebben, dus het kan zo zijn dat jullie een dagje zonder blog moeten doen. Kunnen jullie ook wat voor jezelf gaan doen... ;-)