Noordoost Faeröer

24 juli 2017 - Tórshavn, Faeröer

Dat is duidelijk. We kunnen ook alle afzonderlijke eilanden gaan opnoemen, maar dan komen jullie niet verder dan de eerste zin... We kunnen Evi (de eigenaresse) in spreektaal nauwelijks duidelijk maken waar we geweest zijn; ze begrijpt er niets van ;-) Doen we dus niet: Noordoost Faeröer. Het kaartje staat ergens tussen de foto's...

Dan het weer. We hebben bijzonder veel zon vandaag, en dat is natuurlijk fijn. Maar echt warm is het niet (10-16 graden). Het feit of we een jas aanmoeten hangt volledig af van de wind. Het ene moment staat er veel wind, en dan is het dus best fris, maar één bocht verder is het opeens windstil en loop je in je shirtje met korte mouwen. De steile bergen zorgen hier en daar voor beschutting en dan is het zeer aangenaam.

Aangezien TomTom geen kaart van de Faeröer bevat moeten we het doen met Google Maps op de smartphone. Onmisbaar, anders komen we Tórshavn niet eens uit. We kwamen er gisteravond (toen we nog niet op dat lumineuze idee van de smartphone gekomen waren) er eigenlijk ook niet in. Het is een stadje van niks, maar straatnaamborden of andere richtingaanwijzers zijn spaarzaam. We hebben Evi ons dus ergens (kilometers uit de richting) moeten laten ophalen. Dat was een goed begin :-) Vanmorgen deden de hersens het weer en konden we van goede navigatie gebruik maken. We gaan nu niet elke vierkante centimeter  beschrijven wáár we geweest zijn, maar een samenvatting van wát we gezien hebben. Dat zijn onder andere schilderachtige dorpjes. Groepjes van enkele tientallen huizen bij elkaar, omgeven door bergen met groene, steile hellingen en overal water: meren, fjorden, baaien, watervallen of gewoon zee. Je kunt denk ik geen foto maken op de Faeröer zonder water erop. Of je moet je lens op het asfalt leggen...

Over asfalt gesproken... We hebben tot dusver uitsluitend over geasfalteerde wegen gereden, al zijn sommige erg smal; als in eenbaans. Zelfs tunnels... We hebben vandaag 3 eenbaans tunnels gehad, waarvan de langste 3,1 km was! Net zoals in Nederland heeft één kant voorrang op de andere (het bekende bord met de witte en rode pijl). Maar in een tunnel van 3 km werkt dat natuurlijk niet. Dus hebben ze in die tunnels om de ongeveer 200-300 meter een inham uit de rotsen gehakt waar auto's die geen voorrang hebben in moeten duiken bij een tegenligger. Behalve vrachtauto's en bussen; die hebben altijd voorrang. Maar aangezien die tunnels slecht verlicht zijn is het haast niet te zien of een tegenligger een auto of een vrachtauto is... ;-) Kortom: dit is best even een trucje! De afstand tot een tegenligger schatten in een halfdonkere tunnel is nou ook niet iets wat we vaak doen, dus René duikt al een inham in als de tegenligger feitelijk nog ver weg is. We worden zodoende zelfs een keer ingehaald door een inlander die het vast vaker gedaan heeft. Als wij daar dan weer achteraan rijden zien wij tegenliggers niet komen. Dus als onze voorganger een inham induikt staan wij ineens oog in oog met een tegenligger... Gelukkig is de inham net groot genoeg voor 2 auto's anders hadden we een paar honderd meter achteruit moeten rijden...

Maar we hadden het over wát we gezien hebben. Behalve mooie dorpjes zien we veel oude gebouwtjes en kerkjes met gras op het dak, veel watervalletjes, overblijfselen uit de Vikingtijd en maken we een wandeling rond een meertje waar het barst van de vogels. En we stoppen op veel plekken omdat die nou eenmaal een foto waard zijn. Als we terugkomen bij ons onderkomen (we huren een slaapkamer bij Evi, en mogen verder van haar hele huis gebruik maken) is de deur "los". Die doen ze hier nooit op slot. Hoeft niet...

O ja, even klagen over de prijzen... Eén keertje dan... Bijna alles is duur. Voor een flesje cola van een onbekend merk en een kop thee mag je 8 euro afrekenen. We wisten het van te voren, maar het blijft bizar. Nee, dan kan je beter benzine drinken, want die is hier een stuk goedkoper dan bij ons. Dat dan weer wel :-)

Het was een mooie dag; de Faeröer vallen absoluut niet tegen!

PS: de foto's zijn niet bewerkt, dus soms wat wazig door weersinvloeden.