Heenreis (vr + zat + zon)

24 juli 2017 - Tórshavn, Faeröer

Tsja, heel veel spannende dingen maken we niet mee, als je 32 uur op een boot moet zitten...

Doel 1 is in ieder geval bereikt: de boot halen... ;-) Maar het vertrek uit Almere verliep niet zo soepel als gehoopt. Terwijl we aan het inpakken zijn appt Brian (die met de sportclub een weekend naar Engeland is) ons dat hij zijn huissleutel kwijt is... René snel naar zijn huis gereden en de omgeving afgezocht, maar zonder resultaat. Gelukkig hebben wij een reservesleutel die we bij onze buren afgeven, zodat hij maandag zijn huis in kan. Als hij een uur later contact had gezocht had hij een fijne uitdaging gehad... ;-)

Tijdens het inpakken van de auto begint die opeens te piepen als we hem af willen sluiten. de sensoren in de deurgrepen reageren niet meer. Bevreesd dat de batterij in de afstandsbediening het aan het begeven is snellen wij ons, in volle bepakking, naar de Toyota dealer. "O, dat doet hij als de sleutel nog in de wagen is", krijgen we te horen. Maar René heeft de sleutel in zijn hand. "En de reservesleutel?", wordt ons gevraagd. "Die hebben we niet meegenomen", zeggen wij stellig. Maar als wij tas voor tas de auto uitpakken, doet de sensor opeens zijn werk weer. Blijkt de reservesleutel in een tas te zitten die we al een paar jaar niet gebruikt hebben... Geen idee dat dat ding daar in zat. Die hadden we nooit gevonden als we hem onverhoopt nodig hadden gehad ;-)

Goed, uiteindelijk toch op pad dus. Het is best druk op de weg, maar het einddoel van vrijdag is een hotel in Noord-Duitsland, dus echt haast hebben we niet. Ook de vele baustellen ten noorden van Hamburg houden ons niet tegen, zodat we tijdig genoeg arriveren om nog een biertje te kunnen nemen :-)

Zaterdag nog ruim 400 km te gaan. We zijn vroeg uit de veren en hebben geen enkel probleem om bij de haven van Hirtshals te komen. Hoewel er bij de grensovergang bij Flensburg een lange file staat, merken wij daar niets van, omdat onze TomTom ons feilloos naar een nabijgelegen grensovergang stuurt, waar de wachttijd ongeveer 2,6 sec. is... Leve de moderne techniek!

Ruim op tijd zijn we bij de boot. We blijken een hut te hebben op dek 6, helemaal aan de voorkant op de kopse kant, dus kijken recht vooruit als we uit het raam kijken. Prima hut; wij zijn straks als eerste in de haven van Tórshavn... ;-) Met een kleine 3 kwartier vertraging verlaten we de haven. Door een uitgevallen automatisch inchecksysteem moeten veel passagiers en auto's handmatig ingecheckt worden. Leve de moderne techniek... Kleine misrekening aan boord: hoewel roaming binnen de EU (en ook in de Faeröer en IJsland) is afgeschaft, geldt dat op zee niet! Geen (of duur) internet dus. Doen we maar even niet.

Zaterdagavond hebben we een heerlijk 4-gangen diner (met bijpassende wijnen) ter gelegenheid van onze trouwdag (Brian en Davy: hint!). En dan is het tijd voor een welverdiende nachtrust.

De overtocht verloopt rustig. Er staat wel flink wat wind, maar de deining is minimaal. Zondagochtend passeren we de Shetland Islands, wat nog een fotomomentje oplevert, maar voor de rest is de reis redelijk saai. Totdat we Tórshavn in het vizier krijgen en we ons klaar moeten maken om aan wal te gaan. Om middernacht bereiken we onze bestemming voor de komende 3 nachten. Even kennis maken met de eigenaresse, gauw dit bericht plaatsen, en naar bed. Morgen begint het echte avontuur.

1. Jan Meeuwsen:
    24 juli 2017
    Ik wist niet dat dit een 'huwelijksreis' is. Van harte en nog vele jaartjes inclusief dit soort reisjes.
  2. Els:
    24 juli 2017
    Oh ja, weet ik nog, die trouwdag, in 1988, maar die vrijgezellenparty blijft toch het meest hangen! Gek hè?? Heel veel plezier jullie en gezellig dat we weer mee kunnen lezen!! XX
  3. Johan en Joyce:
    24 juli 2017
    Vrijgezellenparty was ik niet bij maar het feest in het Tolhuis kan ik me goed herinneren. Tjonge, 29 jaar geleden dus alweer! Fijne vakantie! Geniet er van met z'n tweetjes!
  4. Yvonne:
    24 juli 2017
    Heuglijk moment nummer 1 deze reis!!! Van harte met jullie 29-jarig huwelijk!! Op naar een mooi jubileum!!!
    Overigens toch weer bizar dat jullie vertrek zo énorrum ontspannen is verlopen!!!! Toch weer goed dat jullie zodanig hadden gepland dat de boot halen een makkie leek te zijn!!
  5. Deniz:
    Sleutelproblemen.....
    Gefeliciteerd met jullie jubileum !
    Deniz
  6. Brigitte:
    24 juli 2017
    Allereerst gefeliciteerd met jullie trouwdag; een lekker etentje voor twee altijd goed! Lekker ontspannen begin van jullie reis; ik word er al helemaal gestrest van. Nu lekker gaan genieten van al het moois wat op jullie pad gaat komen. Heel veel plezier gewenst van ons.
  7. Yolanda Swager:
    25 juli 2017
    heey "jongelui" alsnog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag.
    geniet van de reis maar dat zal zeker lukken gezien de foto's.
    Prachtig is het daar zeg!
    groetjes, Harry & Yolanda