Tórshavn

27 juli 2017 - Myvatn, IJsland

Let op: vandaag worden er 2 verslagen geplaatst: Tórshavn en Oostkust. En ook 2 keer foto's.

Het is bewolkt en het miezert een groot deel van de dag. In de ochtend bezoeken we Kirkjubøur, een oud plaatsje niet ver van de hoofdstad met onder andere de restanten van een oude kathedraal en een 900 jaar oude boerderij, die nu dienst doet als museumpje. Op weg daarheen moeten we een heuvel over en al spoedig verdwijnen we in de laaghangende bewolking, om daar vlak voor Kirkjubøur, dat aan de kust ligt, weer uit te komen. Op weg terug is de mist iets weggetrokken en merken we dat we een flink dorp passeren. Daar hadden we op de heenweg dus niets van meegekregen...

In Tórshavn hebben we een stadswandeling van 8 km gepland, maar bij de toeristen informatie blijken de kaartjes met de route en de bijbehorende beschrijving niet meer voorradig te zijn. Best vreemd als je midden in het hoogseizoen zit... De reisleider had echter de route thuis al afgedrukt, dus we beginnen toch, maar zonder beschrijving is er niet veel aan. We beperken ons tot de meest in het oog springende delen van de stad, en duiken dan maar een restaurantje in om ook van binnen nat te worden. We raken nog verzeild in een groep toeschouwers die buiten op een aantal stenen trappen naar een groot tv-scherm zit te kijken waar 's lands trots een handbalwedstrijd speelt tegen Frankrijk, maar de regen jaagt ons weg. Aangezien we best wel vermoeide benen hebben na de inspanningen van gisteren halen we de auto op en checken we in bij Smyril Line in de haven.

Om half 6 komt de boot aan, en na een sterk staaltje achteruit inparkeren is er precies een half uur over om te lossen en te laden. Dat lukt nét niet. Op het moment van schrijven is het half 10, en de wateren hier zijn een stuk onrustiger dan op weg naar de Faeröer, dus we deinen enigszins op en neer. We gaan op tijd de kooi in, want de klok moet weer een uurtje terug, wat inhoudt dat we voor ons gevoel morgen al om half 8 de hut moeten verlaten (1 uur voor aankomst), en dan moeten we ook al ontbeten hebben...