The longest ride...

8 augustus 2018 - Mackay, Australië

576 hele kilometers staan ons vandaag te wachten. Dat komt omdat er in dit gedeelte van Queensland niet heel veel te doen is. Verreweg de meeste km's rijden we op Highway A1, of wel Bruce Highway, die van Brisbane naar Cairns loopt over een lengte van 1652 km. Hoewel men dit een "snelweg" noemt, moet je je daar niet al te veel van voorstellen. De weg heeft voor het overgrootste gedeelte 1 rijstrook per richting, met soms een "Overtake lane" (inhaalstrook) van een km of zo. De maximum snelheid bedraagt op sommige stukken 110 km/u, maar veelal is die lager. Bijna iedereen houdt zich min of meer aan die maximum snelheid, wat inhoudt dat ook vrachtwagens en auto's met oplegger de maximum snelheid rijden, of net iets minder. Wij rijden met navigatie, dus kunnen op werkelijke snelheid rijden, en rijden dan eigenlijk net iets harder dan de rest. Inhalen buiten de overtake lanes kan dan best wel even duren. Toch wil je niet achter een vrachtwagen blijven hangen, want heuveltje op valt die toch flink in snelheid terug. Goed oppassen dus, maar dat houdt je wel weer alert. :-)

Gemiddeld halen we 80 km/u (zonder stops), dus zo'n 7 uur zuivere rijtijd. Voeg daar een uur aan pauzes aan toe en dan hou je nog net 1,5-2 uur over voor iets anders om niet te laat aan te komen op het volgende adres.

De reisleider heeft ongeveer halverwege een grot "ontdekt": de Capricorn Caves. Ligt vlakbij de A1, dus we hoeven er nauwelijks voor om te rijden. Het is er niet druk; de gids hoeft slechts 8 personen op sleeptouw te nemen de grot in. Anders dan in veel andere grotten waar we geweest zijn is het hier in de grot niet koud; het is zomer en winter ongeveer 16 graden. Het is een droge grot, en veel druipstenen zijn er dan ook niet te vinden. Wel zijn er heel veel gangetjes en een paar grotere zalen, waarvan de grootste ook dienst doet als trouwruimte en worden er muziekvoorstellingen gegeven. Bijzonder is dat de wortels van de vijgenbomen die op het "dak" staan ver doordingen in de grot, op zoek naar voeding. die is er dan ook ruimschoots te vinden, want doordat de grotten al vele duizenden jaren bewoond wordt door vleermuizen, is de berg "bat-shit" op sommige plaatsen 20 meter dik!

We verlaten de grot door een zigzag-route door een heel nauwe gang en 2 hangbruggen. Mede door de humoristische verhalen van de gids is dit een zeer welkome en aangename onderbreking van de lange rit.

Nu zitten we in een splinternieuw huis aan het water en hebben zelfs de beschikking over een tap! Daar zit echter alleen cider in... Nou, dat moet dan maar voor een keertje... ;-)

EDIT: Nog wat vergeten. Tijdens de rit zijn we zeker 15 kadavers van aangereden kangoeroes tegengekomen. Daar zaten flinke exemplaren tussen. Dat heb je liever niet voor je wielen... Ook kwamen we diverse kookaburra's tegen en een echte bermband, al was deze aangestoken en onder controle. Dit soort brandjes zie je overal.

1. Yvonne:
    8 augustus 2018
    Maar weer eens bijgelezen! Wat een ongelooflijk mooie reis is dit weer! En wat een prettige temperatuur ook. Niet te vergelijken met IJsland van vorig jaar! Geestig om te lezen dat jullie (vooral de schrijver van de werkelijk geweldige verslagen) er alles aan doen om te voorkomen dat ik dingen ga vragen en op voorhand maar vast antwoorden geven ;-) !!! De natuur is schitterend, uitzichten prachtig, de wandelingen soms heftig (pfff, wat een hoogtemeters!), de dieren bij vlagen bizar spannend (Astrid, hoe bedénk je dat nou, zo'n griezel in je nek??!! Hou het voortaan lekker bij René gnagna) en de stranden zijn niet bepaald te vergelijken met onze Noordzeekust! Heel veel plezier en genieten nog hoor!! Dat doen wij hier namelijk heerlijk met jullie mee!
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    9 augustus 2018
    Bedankt voor je altijd weer even enthousiaste reacties!