Here we go again!

10 juli 2021 - Thuis, Nederland

Trouwe en nieuwe volgers, welkom (terug)!

Na een jaar van afwezigheid pakken we de draad weer op. Hebben jullie ons gemist? 😜 Gelukkig hebben we er niet voor gekozen om onze geannuleerde reis naar Alaska van 2020 dan maar in 2021 te doen, want Amerika komen we nog steeds niet in. We hebben er bewust voor gekozen om (nog) niet te gaan vliegen, want het was afgelopen najaar (als het bij De Reisleider alweer begint te kriebelen) nog allerminst zeker hoe een en ander uit zou pakken met dit vervelende virus en de bijbehorende beperkingen. We waren er al snel uit dat, als we überhaupt in 2021 op vakantie zouden kunnen gaan, we dat met de auto zouden willen doen, waarbij we er rekening mee moesten houden dat de hele vakantie op het laatste moment toch nog wel eens niet door zou kunnen gaan. Dus hebben we gezorgd voor hotelboekingen die we tot kort voor aankomst nog gratis kunnen annuleren.

Dan de bestemming van dit jaar. Complicerende factor bij een autorondreis is dat we tegenwoordig in een elektrische auto rijden, dus moeten we wel een bestemming kiezen waar voldoende laadpalen staan, want om nou met een verlengsnoer van een paar honderd kilometer op pad te gaan… enfin… Koploper op dit gebied is… Nederland! Maar dát is niet de bedoeling… 😉 Het land waar, relatief gezien, de meeste elektrische auto's rijden is Noorwegen, en dat land heeft ook een uitgebreid netwerk van autoladers.

We stappen dus op 15 juli "gewoon" in onze auto voor een rondreis door Noorwegen, een land waar we niet voor het eerst komen, maar waarvan we nog lang niet alle mooie plekjes gezien hebben. Op verzoek van Astrid is er speciale aandacht voor de Lofoten, waar we in het verleden 1 dag geweest zijn, maar dat was veel te weinig voor dit bijzonder mooie gebied.

Uiteraard gaan de wandelschoenen ook weer mee, want De Reisleider heeft een flink aantal kilometers in het programma gezet. Ook in de hoogte, want bergwandelingen in Noorwegen beginnen vaak recht omhoog… 😅 Om die hoogteverschillen een beetje aan te kunnen hebben wij afgelopen jaar veel getraind. We zijn tegenwoordig nagenoeg iedere dag actief. Voor ons geen coronakilo's! Aan de andere kant gaan de jaren ook tellen (en dan zeggen jullie natuurlijk: "nah, dat valt wel mee, toch?"), dus we moeten maar zien wat er allemaal van die bergtochten terecht komt. Daarbij kan niet onvermeld blijven dat Astrid nog steeds niet helemaal hersteld is van die val in juni 2019, en dat volledig herstel waarschijnlijk ook niet meer tot de mogelijkheden behoort.

We hebben in ieder geval een vastgelegde route en per dag een dagindeling, maar zijn flexibel genoeg om dat aan te passen als dat nodig is. Afgezien van onze gezondheid heb je in Noorwegen ook te maken met wisselende weersomstandigheden en wellicht lange wachttijden bij laadpalen. We gaan het allemaal wel zien en hebben er zeker zin in! En zoals gebruikelijk kunnen jullie een beetje meereizen; gezellig dat jullie er weer bij zijn! 😉 We gaan proberen dagelijks een update te sturen, maar raak niet in paniek als we een keertje een dag niets sturen; we hebben niet overal WiFi. Tot de 15e! 🤗

EDIT: eigenlijk had De Reisleider dit stukje al eind juni geschreven en toen zag het er echt naar uit dat we zonder problemen op vakantie zouden kunnen gaan. De coronacijfers in Nederland (en de rest van Europa) vertoonden een dalende lijn, we zijn beide volledig gevaccineerd, en we hebben sinds 1 juli de internationale QR-code die ons toegang moet geven tot de meeste Europese landen. Echter zorgt de huidige sterke stijging van het aantal besmettingen ervoor dat het nog geen zekerheidje is dat we Noorwegen in mogen. Noorwegen is geen EU en houdt er strengere regels op na dan de EU-leden, al accepteren ze het EU-DCC (nog) wel. Het Noorse beleid wordt meestal één keer per week aangepast aan de nieuwe situatie. Kan nog spannend worden… Hopelijk wordt ons volgende bericht niet meteen ook ons laatste… 🤔

1. Els:
    10 juli 2021
    Ahhh, leuk weer!! Heel Veel Plezier jullie daar in Noorwegen. Succes met de voorbereiding, nog even! Ennuh....Doe voorzichtig!! XX, Els
  2. Joke Meeuwsen:
    10 juli 2021
    Veel plezier in Noorwegen. Wij gaan de 12e gewoon een week naar Drenthe en daarop volgend een week naar Twenthe.
  3. Willeke:
    11 juli 2021
    Leuk!! 🙏🏻 Hopelijk met een gerust hart vertrekken. Ik volg jullie. Mooie reis in het vooruitzicht. 👌🏼
  4. Dirk:
    11 juli 2021
    Een fijne en een gezonde vakantie toegewenst.
    Ik zie de leuke blogs en mooie foto’s wel weer langs komen 👍👍👍
  5. Joris Luder:
    12 juli 2021
    Fijne reis, groetjes vanaf de boot (Aalsmeer-Almere Poort-Enkhuizen-Heeg en vandaag naar Makkum). We zijn reuze benieuwd naar Noorwegen :)
  6. Jan:
    12 juli 2021
    Ha leuk! Dat worden vast weer leuke verhalen en hele mooie foto’s.
    Heel veel plezier in Noorwegen!
  7. Corrie Stroobach:
    13 juli 2021
    Heel veel mooie reisverhalen en een mooie vacantie🙂🙂
  8. Yvonne:
    18 juli 2021
    Ik ga weer graag met jullie mee!!!
    Ben afgelopen weken veel bezig geweest in/met Nick zijn opgeleverde nieuwbouw appartement. Loop nu dus tikkie achter met lezen, maar nogmaals: ik ga weer héél gráág mee!!!! Heel veel genieten en plezier en vooral veilige kilometers!!!!!