Tunnelvisie

5 augustus 2021 - Bergen, Noorwegen

Dat krijgen we vandaag na het passeren van maar liefst 41 tunnels op weg naar Bergen. Vanuit Flåm duiken we meteen 2 tunnels in van 5,0 en 11,6 km; de rest is korter.

Onze eerste "stop" mislukt. De Reisleider had een leuk eenrichtings weggetje gevonden met 13 haarspeldbochten die over een heuvel naar benden loopt en aan weerskanten een waterval heeft, maar eenmaal bovenaan gekomen (de start van het weggetje) blijkt deze gesloten te zijn wegens werkzaamheden. Ook te voet zijn de watervallen tijdelijk niet te bereiken, dus deze omweg doen we voor niets.

We rijden nu een stukje terug naar Viking Valley, dat pas om 10 uur opengaat en we dus even moesten "overslaan". In een vallei tussen hoge bergen heeft men hier een Vikingdorp nagebouwd. Al het personeel draagt kleding (en haardracht) uit de Vikingtijd en verschillende ambachten kunnen bekeken worden. Het heeft iets weg van het Archeon in Nederland. Om 11 uur volgen we een Engelstalige rondleiding waarbij veel fabels en feiten over de Vikingen verteld worden. Erg interessant. Ook mogen we boogschieten en bijlwerpen, maar dan blijkt al snel dat wij toch niet echt van de Vikingen afstammen. Er moet ergens een schaap rondlopen met een pijl van René in zijn kont en de bijl die Astrid geworpen heeft hebben ze naar verluid nog steeds niet teruggevonden... 😎 Maar voor wie geïnteresseerd is in Vikingen is dit een leerzame en leuke stop.

Via een korte stop bij een waterval langs de E16 (Tvindefossen, met helaas veel minder water dan we hadden gehoopt), rijden we door naar Bergen, de tweede stad van Noorwegen met 284.000 inwoners. In een buitenwijk van Bergen hebben we nog een ludieke stop, omdat we er toch langskomen. In deze wijk met de toch al niet aantrekkelijke naam Årstad ligt ook nog eens een bijzondere school. Zie foto. Zeg niet dat Noren geen humor hebben... 😂

Onze benen doen het vandaag wonderlijk genoeg goed. Wel wat stijfjes na de tocht van gisteren, maar niet echt spierpijn. Dat komt goed uit, want we hebben nog een en ander in het verschiet... Kink in de kabel kan het weer worden, want al is het nog steeds zonnig en redelijk warm (rond 20-22 graden), er schijnt regen op komst te zijn. We zullen wel zien; hebben er toch geen invloed op.

1. Yvonne:
    6 augustus 2021
    Maarruhhhhh.....Wat was het nou voor school???
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    6 augustus 2021
    Wij denken dat "sletten" een wijk is. Het winkelcentrum tegenover de school heet "Sletten Center". Het is een lagere school gezien de leeftijd van de kinderen.