Game on!

28 april 2016 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

OK, even uitleggen: “game” betekent ook “wild”; een game drive is dus eigenlijk gewoon een safari.

Woensdag: We staan deze keer om 6 uur op, want we willen de zonsopkomst aan het strand meemaken. De zee is ruw, het is een klein beetje mistig, maar als de zon opkomt is het plaatje prachtig! We zijn niet de enigen die op dit idee gekomen zijn. In het zand zitten vele gaten en gaatjes. Die blijken door krabbetjes gemaakt te worden. Je ziet ze lopen, maar als je ook maar een klein beetje in de buurt komt, graven ze zich in.
Op de camping komen we een aantal apen tegen (Vervet monkeys volgens onze bioloog). Na het ontbijt gaan we op pad voor de volgende flinke rit van ruim 300 km. Onderweg stoppen we eerst bij het Shaka Zulu Memorial, een klein museum gewijd aan het leven van deze Zulu leider. Wie kent die tv-serie (Shaka Zulu) nog?
We rijden verder over de snelweg, dus weinig potholes, naar Umlalazi Nature Reserve, waar we een uurtje rondlopen in een mangrove moeras, waar het wemelt van de krabbetjes, die zich, net als aan het strand, verschuilen in gaatjes. Via een lokale markt waar onder andere veel en goedkoop fruit wordt verkocht arriveren we op tijd bij Bushbaby Lodge, wat echt in the middle of nowhere ligt. Maar ook midden tussen het wild, want al snel hebben we zebra’s, nyala’s, bushbucks en een rode duiker gezien. Gewoon vanaf onze kampeerplek! Uiteraard staat er nog een hek tussen, maar toch.
We hebben nu aanmaakblokjes dus de braai gaat aan. Dit keer lukt het wel en de kip smaakt prima. Om 19 uur worden door de Nederlandse eigenaar van het kamp de bushbabies gevoerd, een schattig aapachtig nachtdiertje.
Vroeg naar bed (21:30 uur), want morgenochtend staat de eerste game drive op het programma! En dan is het al nagenoeg stil op deze camping.
Overigens: na de frisse dag van gisteren met wat regen, is het vandaag 32 graden geweest en hebben we geen wolk gezien. Ook voor Zuid-Afrikaanse begrippen is dit veel te warm, maar wij klagen niet (zeker niet als we horen hoe het in Nederland is..... ;-)).

Donderdag: daar gaat-ie dan..... die wekker..... om 5:15 uur..... We moeten om 6:45 in Hluhluwe zijn. Dat is weliswaar maar 9 km, maar over een onverhard wasbord, dus tegen de tijd dat we aankomen liggen onze vullingen los :-) Dan de eerste tegenvaller van vandaag: men kan onze reservering niet vinden..... Gelukkig heeft René, geordend als hij is, alle e-mail correspondentie afgedrukt en meegenomen, dus ontkennen kunnen ze niet. Er wordt in allerijl een ranger opgetrommeld, zodat we met een uurtje vertraging alsnog op pad kunnen. We hebben dan wel een privéjeep! Het is 20 minuten rijden naar de noordelijke ingang van Nationaal Park Hluhluwe, en dan kan het echt beginnen. We hebben een fantastische ranger die ons veel verteld over de dieren die we zien. Regelmatig komen we een ander gezelschap tegen, zodat de rangers informatie over te vinden game kunnen uitwisselen. Wat we allemaal in een uurtje of 3 zien: zebra’s, nyala’s, buffels, bavianen, vervets, een kudde van zo’n 30(!) olifanten, neushoorns, giraffen, een stuk of 60 aasgieren, rode én grijze duikers, lepelaars, en dan ben ik vast nog wel wat vergeten. Er zijn ook veel kleintjes bij. Voorals de olifanten, die langs en in een riviertje lopen, maken indruk. Sommige dieren komen tot op 10-20 meter afstand van ons. We kijken onze ogen uit en leren veel bij. Ooit geweten waar de strepen van een zebra voor dienen? En dat het “olifantenkerkhof” een fabeltje is? We leren het verschil tussen de mannetjes en vrouwtjes, en hoe een kudde wordt samengesteld. We zien ook het karkas van een door leeuwen gedode buffel en wat giraf beenderen. We zijn heel tevreden met deze eerste ervaring!
We rijden door naar St Lucia waar we een boottour geboekt hebben op het nabijgelegen meer. Maar ook hier is onze reservering nergens te vinden, en de boot is vol. Na lang zoeken blijkt een medewerker 23 maart op de bevestiging te hebben gezet, en dat is René ontgaan. Gelukkig kunnen we bij een concurrent nog wel een Tour boeken. Maar die is een uurtje eerder. We houden dus niet veel tijd over om het stadje te bekijken, maar gaan gelukkig toch de boot op in plaats van het schip in..... ;-) We hebben een kapitein die net zo informatief is als de ranger van vanochtend. Er varen meerder boten en ook hier houden ze elkaar op de hoogte. We zien tientallen nijlpaarden, een aantal krokodillen, een watervaraan, diverse vogels (waaronder een visarend), en zelfs een haai (nou ja, we zien allen zijn rugvin door het water schieten). We vermaken ons uitstekend op dit boottochtje!
Nu nog in het donker terug naar de camping, en dat rijdt toch heel anders dan in Nederland. Mensen lopen hier gewoon langs de snelweg en zijn vaak donker gekleed, waardoor je ze bijna niet ziet. Ook fietsers en koeien zie je regelmatig, en geen van beide dragen verlichting. Dan heb je nog vrachtwagens en ander langzaam verkeer, en dan moet je maar zie die in te halen op een weg met 2 enkele rijbanen en een brede vluchtstrook. Wordt je ingehaald, dan wordt je geacht op de vluchtstrook te gaan rijden, zodat het inhalen iets makkelijker wordt. Dat gaat goed als er geen wegopbrekingen zijn of er auto’s stil staan.....
Maar goed, we hebben het weer gered. Nu nog die honderden en honderden foto’s uitzoeken om jullie ook een beetje mee te laten genieten. Hopelijk lukt dat vanavond nog :-)

1. Dirk:
    28 april 2016
    Een pluim voor het reisverslag en de prachtige foto's.