Bergen en watervallen

6 augustus 2021 - Odda, Noorwegen

Aangezien we gisteren in Bergen geëindigd zijn, beginnen we er vandaag. 😉 Ons hotel ligt midden in het centrum en is dus een prima uitvalsbasis voor een stadswandeling. We worden echter wakker met regen, en hebben onze regenjassen in de auto laten liggen, 500 meter verderop in een parkeergarage. Als we de ondergrondse parkeergarage weer uitlopen, met onze jassen aan, is het droog en dat blijft het de rest van de dag... 😄 Bergen bestaat al sinds 1070. Kenmerkend van Bergen is Bryggen, een reeks handelshuizen uit de Hanzetijd aan de oostzijde van de baai Vågen. Dit gebied is in 1702 en 1955 grotendeels door brand verwoest, maar (gedeeltelijk) weer opgebouwd in de oude stijl. Het Bergenhus Fort met de Rosenkranz Toren is een van de oudste en best bewaard gebleven kastelen van Noorwegen. De gebouwen gaan terug tot 1240. De steigers waarin een gedeelte staat zijn vast van latere datum.

De kathedraal van Bergen, ook gedeeltelijk in de steigers, is alleen het vermelden waard vanwege de kanonskogel die tijdens de Engels-Nederlandse oorlog in 1665 is afgevuurd, nog steeds zichtbaar in de muur zit.

De Fløibanen is de enige kabelspoorbaan van Scandinavië en brengt passagiers in 2 wagentjes van het centrum van de stad naar 320 m hoogte. Afgezien van een fantastisch uitzicht over de stad ligt hierboven een heel net van wandelpaden die door bossen en langs meertjes voert. We maken een klein ommetje boven en nemen dan de baan weer terug naar beneden.

Als we Bergen achter ons hebben gelaten komen de watervallen, 3 stuks in totaal. De laatste is het leukste, omdat je er achterlangs kan lopen. De watervallen die we noemen in het verslag zijn eigenlijk alleen de watervallen waar we voor stoppen, want watervallen zie je hier overal; na bijna iedere bocht zie je er wel weer eentje. Voor minder dan 100 meter stoppen we al niet meer... 😁

Dan hebben we nog een veerboottochtje van 20 minuten tegoed, en wat hierbij opvalt is dat die, toch forse, boot, bijna geen geluid maakt. Het blijkt een elektrische veerboot te zijn! Hebben we nog niet eerder gezien. Aan tunnels vandaag ook weer geen gebrek; we zien tunnels van 10 en ruim 11 km, en verder nog tientallen kleinere. Noorwegen moet er eigenlijk uitzien als gatenkaas.

Enig minpuntje van vandaag is dat Astrid haar leesbril kwijt is; die is waarschijnlijk onder een dekbed terechtgekomen in het hotel in Bergen. Een telefoontje naar dat hotel bevestigt dat. Ze sturen hem naar Nederland. Voordeeltje is dan wel weer dat ze nu niet meer kan lezen wat De Reisleider over haar schrijft... 🤣