In de startblokken

17 juli 2022 - Thuis, Nederland

Inderdaad: SPAM, want het eerste bericht kwam in de verkeerde folder terecht. Ik moet weer even inkomen hoor...

Beste volgers,

Het is weer tijd voor jullie jaarlijkse portie SPAM. 😉 Ook in 2022 worden jullie weer meegenomen op de Avonturen van Berggeitje en De Reisleider!

"Time flies when you're having fun" zeggen ze wel eens. En De Reisleider heeft afgelopen jaar echt wel weer "fun" gehad bij de voorbereidingen van onze volgende road trip. Sinds september, toen eenmaal de reisbestemming bekend was, is er hard gewerkt aan de nieuwe plannen. Een en ander heeft ertoe geleid dat we aanstaande donderdag voor 29 dagen vertrekken naar het noordwesten van de US of A. Dit keer geen rondreis met een (elektrisch) autootje, maar met een dik 6000 kg wegende camper. Die halen we op in Seattle (Washington), en leveren we ruim 3 weken later in in Denver (Colorado). Tussen die 2 plaatsen ligt weer veel moois op ons te wachten, zoals bv. de nationale parken Yellowstone en Rocky Mountain. Onze reis brengt ons door 8, meest dunbevolkte, staten. De geplande route vinden jullie op de foto.

Amerika is het land van de onbegrensde mogelijkheden. Zeggen ze. Maar in de praktijk valt dat best nog wel tegen. Nu de coronapandemie zich van een minder ernstige kant laat zien dan in de eerste jaren komt het toerisme weer overal op gang. Zo erg zelfs dat sommige parken overlopen dreigen te raken en men met verschillende reserveringssystemen moet gaan werken om de enorme toeloop aan bezoekers enigszins te kunnen reguleren. Van onze eerste Amerikareis, 13 jaar geleden, was nog blijven hangen dat je er vroeg bij moet zijn als je in een nationaal park een overnachting wilt boeken. Héél erg vroeg. En dat is nog steeds zo… Overnachtingen in nationale parken zijn erg populair, want vaak veel goedkoper dan commerciële campgrounds. Een plekje in zo'n park komt doorgaans exact 6 maanden van tevoren beschikbaar op de boekingssite, om 8 uur plaatselijke tijd. Het is hier dan 16 uur. De Reisleider heeft dit proces een paar dagen gevolgd en daaruit bleek dat je hooguit 1 seconde hebt om zo'n plaats te bemachtigen. 😲 Anders ben je gewoon te laat en is alles volgeboekt! Lang verhaal kort: we hebben door ons goed voor te bereiden en door op de juiste momenten op "Make reservation" te klikken 3x een dergelijke camping kunnen boeken. 💪 Bij "op de juiste momenten" moet je dan denken aan ongeveer een halve seconde vóór 16 uur, omdat de browser van je computer ook nog wat tijd nodig heeft om die klik te verwerken. Denk dus niet in maart: "kom, laat ik eens wat campings reserveren voor onze zomervakantie", want dan ben je veroordeeld tot een plekje bij een commerciële uitbater (buiten het park), en die zijn tot 6x zo duur. Als er dan überhaupt nog ergens plek is. 😁

Een maand of 3 voor vertrek is Het Schema eigenlijk al gereed, op wat kleine dingetjes na. Maar dan dreigen er toch nog wat kinkjes in de kabel te komen. In mei komt Schiphol met het bericht dat veel vluchten tijdens de zomer geannuleerd zullen worden door het enorme tekort aan personeel (was het nou écht niet te voorzien dat veel mensen na 2 jaar in Nederland weer eens naar het buitenland op vakantie willen? 🙄). In juni zorgt overvloedige regenval voor enorme overstromingen in Yellowstone waardoor de toegangswegen in het noorden en noordoosten op vele plaatsen volledig weggeslagen worden en het hele park op slot gaat. En een paar weken voor vertrek loopt De Reisleider, waarschijnlijk als een van de laatsten in Nederland (hij is altijd al wat traag geweest…), tegen een coronabesmetting aan. Uitdagingen dus!

Maar het komt allemaal goed! Onze vlucht gaat "gewoon" door, men heeft in Yellowstone keihard gewerkt zodat bijna het hele park weer op tijd toegankelijk is, en De Reisleider is snel weer hersteld. Kortom: we zijn er klaar voor! Jullie ook? Stay tuned! 😎

1. Corrie Stroobach:
    17 juli 2022
    Ik wens jullie een hele mooie en voorspoedige reis zonder gebreken !,
  2. Johan en Joyce:
    17 juli 2022
    Maak weer mooie herinneringen!
    We gaan jullie weer volgen!
  3. Dirk:
    17 juli 2022
    Geweldig ik ben weer van de partij 👍👍👍
    Een goede vlucht en veel plezier.
  4. Annemieke Augusteijn:
    17 juli 2022
    Fijne vakantie alvast en leuk dat we weer een beetje mee kunnen reizen.
  5. Els:
    17 juli 2022
    Leuk weer René, Astrid! Een mooie, rustige vliegreis....met bagage! En een mooie rondreis en veel plezier in de States!
  6. Zus:
    18 juli 2022
    Veel plezier opnieuw. Geniet van al het moois dat jullie gaan tegenkomen!
  7. Yvonne Sommers:
    18 juli 2022
    De voorbereiding is al een avontuur op zich! Heel veel reisplezier en ik kijk uit naar de verslagen.
  8. Renate Sporrel:
    18 juli 2022
    Heel veel plezier en leuk dat wij weer mee mogen genieten van jullie reis.
  9. Wim Houtveen:
    18 juli 2022
    Hallo Re'ne en Astrid,ik wist niet dat jullie reis al was begonnen maar alsnog heel veel plezier.IK ga het weer met plezier volgen groetjes Coby en Pa.
  10. Astrid Houtveen & René Meijer:
    18 juli 2022
    @W.w.houtveen: Lézen, pa, lézen... 😉 "Aanstaande donderdag"... Wil je ons zó graag weghebben? 😂
  11. Frank:
    18 juli 2022
    Hoi René en Astrid, leuk weer. We zullen jullie volgen. Temeer wij de plas meer en meer gaan oversteken. Koen woont nu in San Francisco met zijn vrouw, Gabrielle, trouwde in januari, wij waren daar natuurlijk bij, en vlgd jaar feest (later ivm corona), waarbij wij ook in de westhoek daarna willen rondrijden. gr Trudy en Frank
  12. Jos Kouwenberg:
    19 juli 2022
    Haha..van de voorbereiding heb ik al genoten. Ik wens jullie een hele fijne en avontuurlijke maar vooral veilige vakantie toe.
    Ik kijk uit naar jullie verslagen.
    Liefs Jos
  13. Irene Martinec:
    21 juli 2022
    Wat een mooi vooruitzicht en heerlijk met een camper op pad! Heel veel plezier en ik verheug me op de foto's en de verhalen 😁
    Groetjes Irene
  14. Jerry Bakker:
    21 juli 2022
    Mooie trip goede reis veel plezier gaat weer genieten worden
  15. Yvonne:
    21 juli 2022
    Terwijl ik dit schrijf hangen jullie een kleine 10 kilometer boven de wereld op weg naar ongetwijfeld weer een prachtige reis!! Ik ga jullie met heel veel plezier volgen en kijk uit naar de foto's.
    Ben ook benieuwd naar de camper, waarmee jullie gaan reizen. Hoop daar ook zeker een paar foto's van te zien 😉. Overigens was het verslag van het boeken van de campings op de National Parcs een feest der herkenning 😄! Dat is idd een tactische onderneming!!!
    Heb jullie beiden regelmatig langs zien wandelen, dus met de conditie zal het goed zitten!
    Wens jullie héél veel plezier en genieten en vooral ook veilige mijlen!!!!