Brisbane

27 juli 2018 - Brisbane, Australië

Zo'n 12 uur nadat we gisteren naar bed zijn gegaan komen we er weer uit… Dat is toch wel iets later dan we gedacht hadden, maar dat maakt niet uit, want we hebben vandaag niet veel gepland. We laten de auto staan en gaan lopend naar het Information Centre in het centrum van Brisbane. De door ons gewenste folder met een leuke route hebben ze echter niet, dus trekt René dat ding van internet af op zijn telefoon; in het hele centrum van de stad is gratis WiFi!

Brisbane is niet echt een oude stad. In 1824 gestart als een strafkolonie, maar al binnen enkele jaren werden de gevangenen verplaatst naar elders. Nu wonen er ruim 2,2 mlj. mensen en heeft het een centrum met veel hoge kantoren en hotels. Tijdens de route komen we langs wat oudere gebouwen (voornamelijk kerken) die weggestopt lijken tussen de moderne hoogbouw; het is een bizar gezicht. Halverwege onderbreken we de route en lopen door naar Roma Street Parkland, een bijzonder mooi aangelegen park, een van de grootste subtropische stedelijke parken ter wereld. Omdat het park niveauverschillen kent heeft men er uitzichtpunten, bruggen en watervallen aangelegd. We lopen een rondje om het meertje en genieten van dit mooie park. En van het zonnetje dat uitbundig schijnt. Gelukkig wordt het hier niet zo heet als in Nederland; wij nemen genoegen met een schappelijke 25 graden. De lunch nuttigen we in een eettentje met uitzicht op het park.

Intermezzo: het is even wennen hier in Australië, omdat alles hier "aan de verkeerde kant" gebeurt. Niet alleen rijden, maar ook lopen doet men links. Dat levert nogal wat bijna-botsingen op de trottoirs op… ;-) Ook de auto zit "verkeerd" in elkaar, want zat in Zuid-Afrika de bediening van de richtingaanwijzers gewoon aan de linkerkant van het stuur en die van de ruitenwissers rechts, hier dus niet! Gisteren gingen zo'n beetje bij iedere afslag de ruitenwissers aan, in plaats van de richtingaanwijzers… Als klap op de vuurpijl eten ze hier ook anders: mes links en vork rechts. Dat valt nog niet mee!

Na de lunch make we de wandeling af en lopen meteen door naar de rivier waar we de gratis boot nemen naar de overkant, vlak bij de Story Bridge. Deze CityHoppers zijn hier onderdeel van het openbaar vervoer en doen 8 "havens" aan in het centrum. Ze varen frequent en zijn dus een welkome aanvulling op de betaalde ferries. Aan de overkant maken we ons op voor de Story Bridge Adventure Climb. Deze 777 m lange brug is te beklimmen via de zijkanten van de overspanning. Uiteraard uitsluitend onder begeleiding van een gids. Omdat we boven een 2x 3-baans weg lopen moeten we alle losse spullen die we hebben in een kluis stoppen voor de klim. Zelfs horloges zijn niet toegestaan (laat staan een camera of telefoon). We worden in een overall gehesen, brillen worden met een koordje vastgemaakt aan de overall, Alles wordt dubbel gecheckt, er komen zelfs een alcoholtest en een metaaldetector aan te pas. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Met behulp van een klimgordel worden we gezekerd (een slim systeem: tijdens de hele klim (en terug) hoeven we niet één keer opnieuw gezekerd te worden, wat met gewone klimhaken regelmatig moet gebeuren) en gaan we met de maximaal toegestane 14 personen naar boven, tot 74 m hoog. We hebben expres gekozen voor de "twilight tour", om de overgang van daglicht naar donker op de brug mee te kunnen maken (het wordt hier al om 17:15 uur donker). Het is een bijzondere ervaring om "op" een brug te lopen, 45 m boven de weg. De gids neemt op bepaalde plekken foto's die we laten kunnen kopen. We brengen ruim een uur door op de brug, waarbij we uiteraard uitleg krijgen over de omgeving. En het wordt inderdaad donkerder om ons heen en zien steeds meer lichtjes aangaan. Maar uiteindelijk moeten we de 544 treden ook weer af en zit het eerste avontuur erop. We vieren dat met een ijskoud biertje in het klimcentrum, nemen de boot voor een paar stops en lopen terug naar ons onderkomen.

Het is nu 10 uur 's avonds als dit geschreven wordt en zijn wel een beetje moe (we hebben ongeveer 9-10 km gelopen vandaag), maar van een jetlag lijkt geen sprake. Da's mooi, want morgen moeten we wel op tijd op!

1. Brigitte:
    27 juli 2018
    Superleuk Astrid en René, ik ga weer heerlijk met jullie mee genieten de komende tijd! Heel veel moois toegewenst!
  2. Dirk:
    27 juli 2018
    Het is prachtig. Mooie foto samen op de brug in een marsmannetjes pak.
  3. Deniz:
    27 juli 2018
    Leuk allemaal, veel plezier en geniet van het "gematigde" klimaat (hier is t om 23:00 nog 33oC)!
  4. Annemieke Augusteijn:
    5 augustus 2018
    Heel herkenbaar dat met die ruitenwissers. Als jullie straks terug zijn krijg je dat nog een keer. 😁