Glass House Mountains

2 augustus 2018 - Mount Mellum, Australië

Over vandaag kunnen we kort zijn… maar dat doen we niet, anders hebben jullie niets te lezen. ;-) We brengen de hele dag door in het gebied van de Glass House Mountains. Dat heeft enige uitleg nodig. De Glass House Mountains zijn 14 bergen (nou ja bergen… de hoogste is 556 meter) die bestaan uit een vulkanische plug van hard materiaal. Het zachtere materiaal is in de loop van de afgelopen 25 mlj jaar door erosie verdwenen. Zo zijn losstaande bergpieken ontstaan, waarvan er slechts een handvol echt opvallend zijn. Maar waarom dan deze naam hoor ik Yvonne alweer hardop denken. Daar hebben we de illustere Captain Cook voor nodig, die ons pad al vaker heeft gekruist. Toen hij deze bergen in 1770 zag deden ze hem denken aan de glazen fornuizen uit zijn thuisbasis Yorkshire. Nu hebben wij dáár ook geen beeld bij, maar zo is het in ieder geval gekomen. ;-)

Om in te komen beklimmen we eerst Wild Horse Mountain Lookout. Geen idee waarom die zo heet… Maar we moeten op 700 m lopen 100 m stijgen, dus dat is best een binnenkomertje. Vanaf de Lookout heb je wel een prachtig uitzicht over alle Glass House Mountains. De tweede, Mount Beerburrum, is nog erger. Ook 700 m naar de top, maar nu moeten we 180 m omhoog; een stijgingspercentage van gemiddeld ongeveer 25%. Krakend komen we boven, waar we worden aangesproken door een brandwacht, die vanuit de toren een gecontroleerde bush fire in de gaten houdt. Hij moet dat ding vaker op…

Na nog een lookout en een inmiddels verdiend bakkie met gebak beginnen we aan de 7 km lange wandeling rondom Tibrogargan. Samen met Mount Beerwah (de hoogste) zijn dit 2 toppen die alleen door geoefende mensen (lees: geen 50-plussers uit Nederland) bedwongen kunnen worden. Het stijgingspercentage loopt hier op tot 60%! Daar wagen wij ons dus niet aan. Omdat onze wandeling ook op en neer gaat pakken we evengoed wat hoogtemeters mee.

Na nog een uitzichtpunt waar we de onsterfelijken Mount Beerwah zien beklimmen beginnen we aan onze laatste klim, Mount Ngungun. Hoewel René's benen enige weerstand oproepen moet hij toch weer 190 meter omhoog…

Uiteindelijk lopen we 14 km en overbruggen we 670 m hoogteverschil. Een goed moment om als we thuiskomen de spa in te gaan… Met een glas wijn :-) Lekker een half uurtje sudderen, dan douchen en dan voor de open haard met wijn en kaas. Hmm, hier zouden we best aan kunnen wennen…

Nog een bijzonderheidje: er loopt hier een lange weg waar we regelmatig op rijden met de bijzondere naam "Old Gympie Road" ;-)