Y'stone, part 3½

6 augustus 2022 - Cody, Wyoming, Verenigde Staten

Gistermiddag hebben we verder niets bijzonders gedaan. Astrid heeft haar rust gepakt en De Reisleider heeft een paar uur bij de General Store gezeten om alle video's op de blog te kunnen zetten. René heeft al een aantal dagen last van zijn neus, moet regelmatig niezen, en vandaag komt daar keelpijn bij die gedurende de dag erger wordt. Dat kan te maken hebben met droge lucht (al zou je dat nu na die regen niet meer verwachten), maar het kan natuurlijk ook een virusje zijn, misschien wel corona. Daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Eerst maar eens met een paracetamolletje vroeg naar bed, dan zien we morgen wel.

En vanochtend valt het allemaal gelukkig mee. Keelpijn is een stuk minder (en verdwijnt geheel na een paar uur), dus we maken ons geen zorgen. Nog eenmaal zo'n wit pilletje erin en dóór. Vanuit Colter Bay rijden we via de South Entrance Yellowstone NP weer in (we kunnen er geen genoeg van krijgen... ). We doen nog 2 gebieden aan, West Thumb en Mud Volcano Area, maar we moeten wel weer de regenjassen aan, want veel zon zullen we vandaag niet te zien krijgen. Wéér kijken we onze ogen uit; wat een mooie natuur is er toch in YNP. Via de East Entrance (voor ons uitgang) verlaten we aan het eind van de ochtend Yellowstone nu echt. We verlaten echter niet de mooie natuur, want we rijden meteen Shoshone National Forest binnen, dat er anders uitziet (ruigere bergen met steile wanden), maar wederom erg mooi. We liggen ruim voor op Het Schema, dus we doen rustig aan zodat onze chauffeur ook van het moois kan genieten.

Shoshone gaat bijna naadloos over in Buffalo Bill State Park en niet veel later bereiken we Cody, waar de regen is overgegaan in wat gedruppel. Dit stadje is in 1896 gesticht door ene William Cody, aka Buffalo Bill. In het stadje vinden we Old Trail Town, een verzameling van een dertigtal oude gebouwen uit de 19e eeuw. Ze zijn verplaatst van elders in de (wijde) omgeving naar deze plek en vertellen allemaal een verhaal. Er staat o.a. een blokhut die door Butch Cassidy en Sundance Kid gebruikt is, twee beruchte bankrovers en treinovervallers. Een aantal personen die een rol spelen bij deze gebouwen zijn hier ook herbegraven. Interessant, maar Nevada City spreekt ons toch meer aan.

Voor het eerst hebben we een avondprogramma, want in Cody wordt dagelijks een rodeoshow gehouden. Dat moeten we natuurlijk een keer gezien hebben nu we in het land van de cowboys en indianen verblijven. De show is echt een (Amerikaanse) show, compleet met gebed en volkslied. Er worden o.a. wedstrijden gehouden in "roping" (het met een lasso vangen van een stier (kalf) en de poten vastbinden), en in het zo lang mogelijk kunnen blijven zitten op een stier of paard, die daar duidelijk geen behoefte aan hebben en soms hun berijder al na een seconde of 2 op de grond hebben liggen. Er doen ook (jonge)dames en kinderen aan mee. We worden een kleine 2 uur vermaakt met deze wedstrijdjes en nog wat andere, alles aan elkaar gepraat door een stadionspeaker en een cowboyclown die op het veld loopt. Best een amusant geheel en gelukkig blijft het droog.

Het is dus eigenlijk best laat als dit verslag afgemaakt kan worden. De foto's van gisteren en vandaag zijn ook geplaatst; de video's krijg ik er weer eens niet op. Wordt later. Gauw naar bed; morgen weer nieuwe avonturen.

1. Eduard Meijer:
    6 augustus 2022
    Make sure to visit the Buffalo Bill Museum (Buffalo Bill Center of the West) while in Cody. It is well worth your time. I'm sorry to hear the weather is not cooperating. Everything looks so much better with sunshine.