Awa'awapuhi Trail

19 juli 2015 - Poipu, Hawaii, Verenigde Staten

Jaja, probeer dat maar eens drie keer achter elkaar uit te spreken zonder te struikelen..... Maar dat is altijd nog beter dan Humuhumunukunukuapua'a , een lokale vis. Zou een leuk woord voor galgje kunnen zijn, ware het niet dat het Hawaïaanse alfabet slechts 12 letters kent, dus daar is ook geen reet aan .

Maar we dwalen af..... Vandaag dus een wandeling, en op papier de zwaarste tot nu toe (10,3 km lang met 530 m hoogteverschil; eerst all the way down, en dan dat hele eind weer terug naar boven). En dat allemaal om een mooi uitzicht te hebben. Maar dat was het wel waard, want dat uitzicht is fantastisch! Zowel naar beneden als naar boven doen we de hike in 1:45 uur. Om er te komen moeten we weer de weg door Waimea Canyon nemen, tot bijna bovenaan. Van daaruit lopen we niet richting de canyon, maar juist de andere kant op, richting de kust van Na Pali. Het weer is ons goed gezind; het is misschien 25 graden, en zeker niet zo vochtig als bij andere wandelingen. Dat merk je meteen aan de conditie: de weg naar boven viel eigenlijk best mee. We beginnen in vorm te raken . Het pad loopt bijna helemaal door bosgebied, tot je bij het uitzicht komt. Zie foto's.

Op weg terug vinden we dat we wel een "shave ice" verdiend hebben. Inderdaad: "shave", niet "shaved". Dit wordt als volgt gemaakt: men neme een plastic houder. Dan begin je, al dan niet (naar keuze) met een klodder vanille ijs. Vervolgens wordt een kubus bevroren water door een machine fijngeschraapt tot een soort poedersneeuw. Daarmee wordt een berg gemaakt op het vanille ijs. Daaroverheen wordt siroop gegoten, een of meerdere smaken naar keuze. En dan kun je nog kiezen uit allerhande toppings. Shave ice vindt je overal op Hawaï en is erg lekker. Op de foto een Funny Monkey (vanille ijs met shave ice met banaan siroop en chocolade topping) en een Lazy Sunday (vanille ijs met shave ice met watermeloen, citroen en ananas siroop). Kost een paar centen, maar dan heb je ook wel wat. Dus hier is de deal: wij blijven nog 6 maanden op Hawaï om ons het shave ice maken eigen te maken, en beginnen dan een toko in Almere. Kan ik alvast wat bestellingen noteren?

Na dit alles is het dan tijd om te zwemmen. Met de grootste moeite weten we de ingang van The Beach House te ontlopen en gaan we op het grasveld ervoor zitten. Kwestie van sterke wil..... . Even een paar uurtjes relaxen voor we gaan eten. Uiteraard mét cocktails!

1. Deniz:
    20 juli 2015
    Begin die ijswinkel maar naast de Rai, komen je collega's dagelijks langs :-)
  2. Rob:
    Dat ijsrecept klinkt heerlijk
  3. Frank:
    20 juli 2015
    Ziet er echt toppie uit!
  4. Rick:
    20 juli 2015
    Geen maanden wegblijven; die ijsverkoop gaat hier ook lukken...
    Blijf genieten!
  5. Wim Houtveen:
    21 juli 2015
    Hoi Astrid én Rene,
    Het wordt steeds boeiender,die reis van jullie.
    Ik heb geprobeerd mijn skypenummer door te geven maar
    dat kwam terug,het is G35mpptq, woensdag ben ik grotendeels thuis,niet s*avonds.All the best pa
  6. Els:
    21 juli 2015