Waipi'o Valley

5 augustus 2015 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

De wekker gaat om 6:30 uur..... (kan René vast wennen voor als hij maandag weer moet werken), want we moeten om 8:45 uur bij Waipi'o Valley Shuttle Tours zijn, en dat is ruim een uur rijden. Astrid is op tijd wakker, maar René zaagt vrolijk verder. Als hij 10 minuten later de keuken binnenkomt staat het ontbijt al klaar. Op weg naar het oosten krijgen we weer de nodige miezerregen, maar eenmaal aangekomen aan de kust is het weer droog en schijnt de zon. We blijken de enige deelnemers voor de bijna 2 uur durende tour en krijgen dus een privé rondleiding van de 19-jarige gids Kaleo in het 4WD busje. Die 4WD is niet overbodig. Gewone stervelingen zullen het moeten doen met de Waipi'o Valley Lookout (of ze moeten te voet naar beneden en weer naar boven lopen), maar wij mogen dus met het busje de "weg" af de vallei in. Die weg is slechts 900 meter lang, maar daalt 244 meter. Dat is een gemiddeld hellingspercentage van 25%, met delen tot 35%. En dat over een hobbelige weg die grotendeels eenbaans is.

Gaandeweg krijgen we steeds meer zicht op de vallei. En die is heel mooi! Beneden aangekomen krijgen we zicht op de hoogste waterval van de VS: Hi'ilawe Falls met een hoogte van 443 meter! We steken diverse riviertjes over en zien en leren veel over de oorspronkelijke flora en fauna van dit unieke gebied. Kaleo gaat voor ons op zoek naar een kokosnoot en vindt er een, die hoewel wat ouder, nog steeds eetbaar is. Ook eten we bloemen (een soort hibiscus), en zien we wilde paarden. Het is een prachtige tocht, en nauwelijks in foto's samen te vatten.

Op weg terug naar Waimea nemen we de oude highway en komen zo langs een lavagrot die uit diverse gangen bestaat. Een mooie lunchplek! In Waimea bezoeken we de Big Island Brewhaus. Juist: een brouwerij! We proberen diverse biertjes (kleine glaasjes) en raken in  gesprek met diverse gasten. Heel gezellig, maar we moeten nog verder.....

We gaan nog een laatste keer naar het strand en eten ons laatste diner bij Lava Lava Beach Club. De muziek is fantastisch en we genieten van de sfeer in dit geweldige restaurant. René geniet misschien wel iets te veel van de cocktails..... Tevreden keren we huiswaarts. Morgen nog een hele dag in Kona voordat we tegen 22:00 uur Hawaï verlaten..... :-(

We weten nog niet of we morgen een bericht kunnen plaatsen. De luchthavens op Hawaï blinken niet uit in gratis WiFi, dus wellicht komt het laatste verslag pas zaterdag als we weer thuis zijn.

1. Els:
    6 augustus 2015
    Astrid, René, Bedankt voor die mooie verhalen en schitterende foto's. Alvast een goede reis terug gewenst! Jullie kunnen hier ook nog even van de zon genieten, bijbruinen!! X, Els
  2. Yvonne:
    6 augustus 2015
    Wat heb ik genoten van jullie verhalen en foto's!! Wat kunnen jullie terug kijken op een fantastische reis!! Een hele bijzondere, een om nooit te vergeten en n leven lang te koesteren. Ik wens jullie een voorspoedige en veilige reis naar huis!
  3. Ilona:
    6 augustus 2015
    Wauw klinkt echt fantastisch! Geniet nog even van deze bijzondere reis. En alvast een goede en rustige terug reis toegewenst. Liefs iloon