Dirt Road Day

18 juli 2015 - Poipu, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag een dagje met van alles wat. Als eerste zijn we naar het nabij gelegen Spouting Horn gereden, een blowhole die er goed zin in had! Een fantastisch gezicht om dat water uit dat gat te zien spuiten, met bijbehorende geluiden. Ook zagen we daar een flinke schildpad in het water. Weliswaar niet de eerste, maar hopelijk wel de eerste die goed te zien is op de foto.

Op het strandje vlakbij ons appartement zagen we vanuit de auto een Hawaiian Monk Seal liggen. We hadden al gelezen dat die daar regelmatig komt, maar nu lag hij voor ons klaar! Als dat beest op het strand ligt, wordt de omgeving rondom hem afgezet met palen en lint, zodat de toeristen hem met rust laten. Bij hoog water vertrekt hij dan vanzelf weer.

Dan op weg naar het uiterste westen van het eiland, Polihale State Park. Dat park ligt aan het einde van een 20 km lang strand, en eindigt tegen de rotsen van Na Pali. Om er te komen moet je over een dirt road van 7 km lang, een ritje van een goed half uur..... We worden aan alle kanten ingehaald door vierwiel aangedreven vehikels, die al die hobbels, gaten, stenen en kuilen nemen alsof ze er niet zijn. Op het strand is redelijk wat volk; het is weekend en veel bewoners trekken er dan een weekend op uit en gaan met de hele familie kamperen op het strand. Dat zie je op bijna alle stranden.

Nadat we al onze organen weer op de juiste plek geduwd hebben rijden we naar Waimea, een klein stadje waar niet heel veel te doen is, maar waar je wel lekker kunt eten! Een stadje verderop ligt Hanapepe, wat een oude "binnenstad" heeft. Misschien omdat het zaterdag is, maar het is er uitgestorven. Veel winkeltjes zijn dicht, dus we kopen een paar "popsickles" (vers geperst fruit, vermengd met water of sap, wat dan in een plastic staafje gedaan wordt en vervolgens ingevroren. Je knijpt de inhoud er dan uit (net als bij een Calyppo)).

Voor de laatste attractie, de Makauwahi Cave, moeten we weer over een dirt road, zij het niet zo lang als vanmorgen. De "cave" is niets meer dan een sinkhole, maar wel eentje waar ze vele opgravingen gedaan hebben. Helaas kunnen we er niet in en kunnen we alleen van boven af foto's maken.

We zijn ruim op tijd terug bij ons onderkomen en besluiten nog even de zee in te duiken. Maar we komen niet verder dan de cocktailbar van The Beach House.....