Galápagos 😍💥🥰

24 augustus 2023 - Puerto Ayora, Ecuador

Eerst 2 rectificaties. Eén: we hebben gisteren geen zeehonden gezien, maar zeeleeuwen (verschil o.a.: zeeleeuwen hebben kleine oortjes; zeehonden niet). Twee: we schreven gisteren dat normaal gesproken alle dieren weg vliegen, rennen of zwemmen als je ze op de foto wil zetten. Nou, niet op de Galápagos. Het lijkt wel of ze voor je poseren. Vogels, leguanen, ze blijven allemaal rustig zitten, al nader je ze tot op 2 meter.

Goed, dat hebben we gehad. 😅 Vanmorgen toch enige consternatie. In het boekje dat we van Go Local gekregen hebben staat zowel dat we opgehaald worden bij het hotel als dat we moeten verzamelen bij het monument van Lonely George, de laatste schildpad van een nu uitgestorven sub-soort. We hebben het niet nagevraagd en wandelen na het ontbijt rustig naar dat monument. Maar om 7:50 uur, als we geacht worden daar te zijn, zijn we nog steeds alleen. De Reisleider vertrouwt het niet en belt de touroperator. Dit zegt doodleuk dat we bij ons hotel moeten staan en is niet bereid om 700 m door te rijden naar het monument van Sjors. We hebben nog 5 minuten dus René zet het op een rennen. Astrid, met rugzak, komt er achteraan. Als René de laatste hoek voor het hotel neemt stopt daar nét de bus. Goed begin (not), maar we zijn aan boord... 😰

De bus brengt ons met 16 anderen en 2 gidsen naar de noordpunt van Santa Cruz (waar we gisteren "aan land" gekomen zijn). Daar stappen we op een luxe jacht die ons in een goed uur naar Isla Seymour Norte vaart. Onderweg spotten we al een tijgerhaai van een meter of 4. De groep wordt in tweeën gesplitst (Spaans versus de rest van de wereld) met elk een gids. Op het eiland maken we een rustige wandeling waarbij we heel veel dieren zien. Voornamelijk vogels (blauwvoetgenten, fregatvogels, pelikanen en nog veel meer (het determinatieproces start als we weer thuis zijn...)) Sommige met kleintjes of aan het broeden. En, zoals gezegd, ze storen zich in het geheel niet aan onze aanwezigheid. Verder zien we talrijke leguanen, hagedisjes, zeeleeuwen en krabben. Het is een genot om hier rond te lopen met al die fotogenieke dieren. 😍

Lunch nuttigen we aan boord terwijl we naar de volgende locatie varen: Playa las Bachas, een strandje op Santa Cruz dat alleen met de boot bereikbaar is. Na een korte wandeling in een poging om flamingo's te zien (die helaas niet thuis waren), gaan we snorkelen. René ziet meteen al een rog, die bijna dezelfde kleur heeft als het zand. Verder zien we tientallen soorten vissen, soms in grote getale, bij de rotsachtige gedeelten van de baai en veel zeekomkommers. Het water is erg helder, dus we kunnen alles goed zien. Mooie kleuren en vissen tot 50 cm lang. Anderen uit onze groep hebben het geluk rifhaaien te zien, maar wij dus niet. Helaas geen foto's van dit spektakel, want daar hebben we de apparatuur niet voor.

Via het haventje en de bus belanden we rond 16:30 uur weer in Puerto Ayora. Heerlijke dag, wel heel veel bewolking, maar geen regen en lekker warm. We maken weer gebruik van "happy hour", hebben een goede maaltijd, en gaan dan gauw terug naar het hotel om nog even uit te rusten. Morgen hopelijk nog zo'n dag. 👌

PS: Video's krijgen we met geen mogelijkheid geladen; het blijft dus bij foto's. Foto's vandaag ook zonder beschrijving, want we kennen lang niet alle dieren die we zien. Komt thuis wel.

1. Corrie Stroobach:
    24 augustus 2023
    Wat een verscheidenheid aan dieren .En mooi zo van dichtbij . Geniet nog van de dagen want het einde komt naderbij .(van de reis hoor )