Galápagos 😍💥🥰🤩🎆

25 augustus 2023 - Puerto Ayora, Ecuador

De laatste hele dag van de vakantie... Dáár moeten we natuurlijk extra van genieten, dus gaat om half 6 de wekker... 🙄 Er is voor ons een excursie geboekt naar Bartolome Island. Om daar te komen moeten we eerst weer met de bus naar het noorden van Santa Cruz, waar we op het luxe jacht Nautilus stappen. Met 14 mede-toeristen, allemaal niet-Spaanstalig. Bartolome is een heel klein eilandje, op 3 uur varen van Santa Cruz. Onderweg zien we flink wat manta's die aan de oppervlakte zwemmen en af en toe een vin naar ons uitsteken. Soms wordt er ook uitbundig uit het water gesprongen, maar dat is allemaal helaas niet vast te leggen. Buiten de manta's zien we een schildpad, diverse zeeleeuwen en een maanvis, een enorme ronde, platte vis die 1,8 tot 2,5 meter lang (en hoog) kan worden. Foto's maken is weer erg lastig, want je weet nooit wanneer zo'n beest in het vizier komt. Filmpjes hebben we wel een paar van, maar die krijgen we hier niet geüpload.

Ontbijten doen we aan boord en dat is prima verzorgd. We varen op de heenweg vlak langs het grootste Daphne-eiland, niets meer of minder dan de top van een vulkaan. Hier zitten weer de blauwvoetgenten die wij nog kennen van gisteren, maar dat geldt niet voor alle passagiers. Bartolome zelf is één groot vulkanisch eiland. Bijna alle vulkanen op de Galapagoseilanden zijn schildvulkanen, maar deze niet. Doordat de top van de vulkaan verstopt raakte zijn er uitbarstingen geweest uit de flanken, die met explosies en lavabommen gepaard gingen. We zien dus meerdere oude vulkaankraters, zelfs onder de zeespiegel. Daarbij heeft de natuur een mooi geheel achtergelaten; erg fotogeniek. Qua flora en fauna niet zo'n uitbundig eiland, maar vanaf de top op 114 m hoogte heb je een prachtig uitzicht.

Daarna gaan we met een rubberbootje (zo'n bootje wordt vooral gebruikt om van "land" naar het grotere schip te varen) op zoek naar pinguïns. We zien er niet veel (een stuk of 10), maar ze zijn er dus wel. Na deze korte onderbreking gaan we snorkelen. We krijgen weer flippers en een masker, worden ergens in het diepe gedropt, en moeten dan via de rotsachtige kust naar het strand zwemmen. Afgezien van de vele vissen in alle kleuren en maten, zien we 2 pinguïns en een aantal schildpadden. Als we bij het strand in het water staan komt een jonge zeeleeuw nieusgierig polshoogte nemen en zwemt op misschien 1 meter afstand tussen ons door, dan weer boven, dan weer onder water. Erg leuk! 😍

De lunch wordt weer aan boord genuttigd en ook die is prima verzorgd. De weg terug is dan toch weer 3 uur varen en (ongeveer) 1 uur met de bus. Tegen 18 uur zijn we weer in het hotel en zijn we 12 uur op pad geweest. De Reisleider heeft, ondanks de mooie natuur en het goede weer vandaag, toch wat gemengde gevoelens bij deze tocht. Feitelijk ben je 8 uur onderweg om 4 uur van de natuur te genieten (even los van wat je onderweg kan zien). Dat is toch een beetje jammer; een excursie met minder reistijd zou wat hem betreft beter zijn. Je kan alle eilanden toch niet vanaf één standplaats bekijken.

Op deze laatste dag 2 primeurtjes: we zijn zowaar een beetje verbrand (na 2 dagen in zwemkleding op een boot niet echt verwonderlijk...) en René is slachtoffer geworden van een massale steekvlieg-attack. Als die krengen steken dan voel je dat goed! 😣 Astrid heeft zich het gros van de vakantie kranig gehouden, maar na een half glas champagne als afsluiter van de tour van vandaag slaat de man met de hamer keihard toe; ze is in een keer helemaal op.

We hoeven morgen niet heel vroeg op, maar zullen toch wel vroeg wakker zijn, omdat we op tijd naar bed gaan, dus pakken we morgen pas in. Het volgende (en laatste) bericht komt als we weer thuis zijn! 🙋‍♂️

1. Els:
    25 augustus 2023
    Mooie verhalen, foto's weer, Astrid, René! Goede reis terug!
  2. Corrie Stroobach:
    Een hele goede terugreis
  3. Rob:
    Weer bedankt voor alle mooie verhalen . Goede terugreis gewenst
  4. Renate Sporrel:
    25 augustus 2023
    Het was weer leuk om jullie belevenissen te volgen, goede reis 🙋‍♀️
  5. Dirk:
    25 augustus 2023
    Bedankt voor de reisverslagen en de prachtige foto’s
    Het was zeer mooi en indrukwekkend
    Goede reis terug