Sacred Valley

11 augustus 2023 - Aguas Calientes, Peru

We kunnen zowaar vandaag "uitslapen", want pas om 7:30 uur worden we opgehaald door gids Jonathan. Voldoende tijd dus om nog eens goed te genieten van het ontbijt hier. Met 4 andere Nederlanders, 2 Belgen, en het Italiaanse stel van gisteren (de jongeman is nog steeds niet helemaat top, maar het gaat weer) gaan we naar de Sacred Valley. De Heilige Vallei (Valle Sagrado) beslaat het hele gebied tussen het dorp Pisac en de ruïnestad Ollantaytambo. De rivier Urubamba stroomt door deze vallei. In deze vallei zijn vele archeologische vondsten gedaan, mede door de gunstige ligging wat betreft geografie en klimaat. Het was daardoor een uitstekende plek voor de Inca’s om te wonen en landbouw te bedrijven. Er wordt voornamelijk maïs verbouwd.

De eerste stop is bij de archeologische vindplaats nabij Pisac. We krijgen een uitgebreide uitleg van de gids over de bouwkunst, grafrituelen en andere zaken. Best indrukwekkend wat men 500-600 jaar geleden al allemaal kon om bv. de terrassen te irrigeren. De typiche bouwstijl van de Inva's (denk aan de muren in Cuzco) is gebaseerd op die van oudere culturen. De Inca's hebben die verder geperfectioneerd. Er blijft nog een half uurtje over om over de markt in Pisac te struinen en de lokale bevolking wat te spekken. Dat doen we dan ook maar...

Na de lunch stoppen we nog bij Ollantaytambo, een antiek dorpje dat bovenop originele Incahuizen is gebouwd. Ook ligt er een indrukwekkend Incafort en een Zonnetempel. Weer zien we gigantische blokken steen die minutieus op elkaar passen en weer leren we een hoop over de Incacultuur, te veel om allemaal te onthouden. En zeker te veel om hier op te schrijven... 😉 We krijgen steeds meer respect voor de Incacultuur en vinden het jammer dat ze maar iets meer dan 100 jaar geregeerd hebben,

Om 16 uur moeten we ons op het treinstation melden voor de treinrit naar Aguas Calientes, aan de voet van Machu Picchu. Een treinrit door een steeds nauwer wordende kloof met hoge bergen aan beide kanten. Erg mooi. Als we uitstappen merken we dat het weer hier heel anders is: vochtiger en warmer. Door een wirwar van (toeristen)winkeltjes moeten we ons een weg banen naar ons hotel, want tegen de afspraken in staat er niemand ons op te wachten. De receptionist van het hotel kan onze boeking dan ook niet vinden. Na ingrijpen van onze contactpersoon (Dirk) blijken we toch in het systeem te staan. 🙄 Onze kamer ligt pal aan het spoor en dat is goed te horen. Hopelijk rijden er vannacht geen treinen...

Hapje eten met live muziek, via Nu.nl het verslag van de dameswedstrijd tegen Spanje volgen (best wel grappig: in Nederland wordt deze wedstrijd vrijdag om 3 uur gespeeld, hier op donderdag om 20 uur. Weten wij de uitslag eerder dan jullie... 😉😂) en dan naar bed, want morgen moeten we weer eens vroeg op.