Baños

20 augustus 2023 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Vanmorgen zit er voor het eerst een kink in de kabel van de organisatie. Onze touroperator in Nederland had in eerste instantie per abuis een paardrijtocht gepland, maar allergisch als De Reisleider is voor paarden, kwam dat echt niet uit onze koker. Ruim voor vertrek hebben we dat al rechtgezet, maar blijkbaar is dat niet tot alle geledingen van de organisatie doorgedrongen. Als de echte paardrijders vanochtend vertrekken, blijven er 2 paarden en 2 helmen hulpeloos achter. We voelen nattigheid, ook al omdat we niet te horen hebben gekregen hoe laat we opgehaald worden. Er moet wat heen en weer gebeld en ge-appt worden om de boel helder te krijgen. Om 10 uur stopt er een auto voor onze neus met 2 dames erin die vragen of we naar Casa Verde in Baños moeten. En dat klopt.

Hoewel de rit van deur tot deur maar 139 km is doen we er 3 uur over, waarin we afzakken van 3740 naar 1710 m. Baños wordt ook wel de avontuurlijke hoofdstad van Ecuador genoemd; de stad heeft namelijk veel avontuurlijke activiteiten te bieden, zoals raften, zip-lijnen, vulkanen beklimmen en fietsen. Maar de stad staat ook bekend om zijn warmwaterbaden en spa’s. Baños ligt namelijk aan de voet van de actieve vulkaan Tungurahua (keel van het vuur; 5016 m) en het grondwater wordt hier verwarmd door vulkanische activiteit. Door veel Ecuadorianen wordt Baños als alternatief voor de kust gebruikt. Baños is overigens niet alleen het Spaanse woord voor "baden", maar ook voor "wc's"... 🤔 We hopen dan maar dat het stadje naar de eerste betekenis vernoemd is... 😎

We hebben weer een mooie kamer in een mooi huis. Het ligt in het dal van de Pastaza rivier, die eigenlijk door een kloof loopt. Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht op het riviertje en de aan beide kanten oprijzende bergen. Het huis heeft echter één nadeel: het ligt 2,5 km lopen van het centrum én 100 meter lager dan dat centrum. 😅 Maar goed, heel veel gelopen hebben we deze vakantie niet, dus klimmen we ons een weg naar het centrum om eerst maar eens te lunchen, ook al is het 14:30 uur. Daarna bezoeken we de "bezienswaardigheden" van de stad, maar die zijn op de vingers van één hand te tellen. Eerst naar de Cascade de la Virgen, een 80 meter hoge waterval aan de rand van Baños en direct naast een van de thermale baden gelegen. Als we bij die waterval staan kunnen we in de baden kijken. Het is er razend druk. Zandvoort op een topdag is er niets bij. 😲

Dan naar de plaatselijke kerk (Iglesia Nuestra Señora del Agua Santa (de kerk van de Maagd van het Heilige Water)), maar daar begint net een uitvaartdienst. Daar horen we niet bij, dus via het leuke centrale pleintje lopen we naar de brug over de rivier die 80 meter boven het riviertje ligt en die gebruikt kan worden om de bungee-jumpen. Alleen nu niet, want er staat waarschijnlijk te veel wind.

In april van dit jaar is er een nieuwe attractie geopend die hoog boven het stadje ligt (700 m boven Baños): Pasarela Diamante. We gaan daar met een taxi heen, ook al vinden we de prijs van $ 10 voor een ritje van 20 minuten best stevig. Pasarela Diamante is een glazen loopbrug én een uitkijktoren met een fantastisch uitzicht over Baños. Je kan er ook schommelen op een hele grote schommel. Dat laatste doen we niet, maar we hebben er wel een videootje van. Die glazen loopbrug doet diverse bezoekers het dun door de broek lopen. Eentje keert al om voordat hij bij het glazen gedeelte komt, en we zien 2 vrouwen die kruipend over het glas gaan. Alsof dat veiliger is... 😁 We zien ook een soort van toeristenbusje op de parkeerplaats staan. Astrid denkt wat dollars te kunnen besparen en vraagt of we mee terug kunnen rijden. Voor $ 1 per persoon kan dat, dus Astrid blij. Voor even... Wat volgt is een psychedelische busrit naar beneden (zie video) die een half uur duurt. Horendol stappen we uit. Maar wel $ 8 bespaard! 😂 We kopen wat eten om in ons huisje op te eten en zijn daar weer om 19:30 uur.

EDIT: video's uploaden lukt even niet. Ga ik morgenochtend nog eens proberen.

1. Jan Meeuwsen:
    20 augustus 2023
    Hoi Kids,

Wat een avontuur!
    Het duizelt ons een beetje zoveel indrukken.
    Erg interessant.

Ondertussen doen wij vast ideeën op voor de Grongengroep van volgend jaar.
    Ik denk al een leuke plek gevonden te hebben.