Condors

5 augustus 2023 - Puno, Peru

Het is vannacht erg koud geweest, maar dankzij een elektrisch kacheltje op de kamer en dikke dekens merken we er weinig van. Als we om half 6 opstaan is het -3 graden buiten. Ontbijten en inpakken; om 6:45 staats gids Adrian weer voor ons klaar voor nog een halve dag Colca Canyon.

Op weg naar en vanaf het hoogtepunt van de ochtend, het op 3900 m gelegen Cruz del Condor, stoppen we bij diverse uitzichtpunten met een fantastisch uitzicht op de canyon, en de dorpjes en oude terrassen die er in liggen. Dit is werkelijk een heel mooi stukje natuur. Bij elke stopplaats wemelt het ook van de verkopers van kleding, sieraden en voedsel. We doen ook een paar dorpjes aan, waar lokale dansjes worden opgevoerd door kinderen (om 7:15 uur...), en ook weer van alles wordt verkocht. We proberen een zoete cactusvrucht en dat is erg lekker. Zonder de stekels dan. 😁

Dan Cruz del Condor zelf. We worden iets eerder de bus uitgezet en lopen in een half uurtje langs de rand van de canyon naar Cruz, onderweg op zoek naar de condor. We worden rijkelijk beloond, want we zien meerdere van deze kolossale vogels vliegen. We nemen video's en foto's tot er rook uit onze toestellen komt, zonder te weten of we geslaagd zijn in onze opzet, want het is in de felle zon moeilijk te zien of we raak schieten. Achteraf kunnen we stellen dat er best goede foto's tussen zitten, en ook en hoop mindere. 😅 Een beetje inzoomen helpt om het dier te kunnen herkennen; dat mogen jullie thuis zelf doen. ☝

Na de lunch worden wij als enigen afgezet op het Plaza de Armas in Chivay, waar een grote touringbus op ons wacht. De rest van ons gezelschap gaat terug naar Arequipa. In een dikke 6 uur worden we naar Puno aan het Titicacameer gereden. Onderweg wordt een paar keer gestopt, maar andere stops worden overgeslagen omdat we in een heuse sneeuwbui terechtkomen. ⛄ Dat klinkt bizar, maar eigenlijk is het dat natuurlijk niet als je midden in de winter op 4400 m hoogte door de bergen rijdt.

We zijn dus pas laat (om 20 uur) in ons hotel. De hoofdpijn van Astrid was in de loop van de ochtend verdwenen, maar kwam later toch weer terug. We weten echter niet zeker of dit hoogteziekte is of dat het een andere oorzaak heeft. Wordt vervolgd.

Morgen overnachten we op het Titicacameer. Het is zeer twijfelachtig of we daar wifi zullen hebben, want er is ook nauwelijks of geen elektriciteit (afhankelijk van bij welk gezin we ondergebracht worden). Niet in paniek raken als er dus een dagje niets komt!

1. Yvonne:
    7 augustus 2023
    Ik ben vast en zeker niet slim genoeg 🫣🥴 en ik wil ook met alle liefde inzoomen om een condor op de foto’s te zien, maar blijkbaar heb ik toch iets meer aanwijzingen nodig om ze te zien 🙈🤦🏼‍♀️……. Sorry 😔
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    7 augustus 2023
    Yvonne, de foto's van de condor staan bij het verhaal Colca Canyon. Try again. 😉
  3. Jos Kouwenberg:
    19 augustus 2023
    Ik ben bezig met een inhaalslag. Condors gespot.
    Prachtige foto en weer gezellig leesvoer.
    Fijn dat jullie aan de betere hand zijn.