Alle lof voor Astrid!

12 juli 2015 - Kailua, Hawaii, Verenigde Staten

De dag begint met veel regen en mist, en bijna 30 graden. Volgens de lokale bevolking is er in geen jaren zoveel regen gevallen in deze tijd. Maar we moeten naar de lijzijde van het eiland, dus hebben goede hoop. En terecht ☀️. De eerste stop is de Koko Head Trail, een "wandeling" over een oude trainrails uit de 2e wereldoorlog naar de top van een krater. In iets meer dan 1 km moet je via 1049 treden (bielzen) 310 meter omhoog, waarbij het pad gaandeweg steiler wordt. De zon brandt fel en er is totaal geen schaduw (zie de foto's). Een goed moment voor René om wat last van zijn knie te hebben, dus Astrid staat er alleen voor . Binnen de 2 uur is ze weer beneden, rood van de inspanning en de zon. Hulde! René wacht beneden en ziet onder andere een zwangere vrouw op blote voeten, een grote Amerikaan die een vest heeft met extra kilo's gewicht die de trail twee keer doet, en jongelui die in een half uur heen en terug zijn. Voor veel Hawaïanen de ideale workout in het weekend. Het is dan ook erg druk.

We doen een aantal uitzichtpunten aan en komen dan aan bij het begin van de tweede wandeling van vandaag: Makapu'u Lighthouse Trail. Wederom een verzengende zon en geen schaduw, dus flink water mee. Onderweg kun je afslaan en 100 m afdalen naar de Dragon's Nostrils, twee tot vijf blowholes, al naar gelang de kracht van de golven, en een paar tide pools, waar je heerlijk in kunt uitrusten. Voor de Hawaï gangers: je hoeft niet ver naar beneden te gaan om die blowholes te kunnen zien; je kunt je krachten dus sparen.

Na deze inspanning rest ons nog de Tantalus Drive door het regenwoud met een prachtig uitzicht over Honolulu, en de Pali Lookout (uitzicht over Kailua en de oostkust)  op de weg terug.

Nu nog een hapje eten en dan nog wat foto's toevoegen en dan zit de dag erop! We hebben ons vandaag redelijk aan ons schema gehouden. Morgen alweer de laatste dag op Oahu. Stay tuned!

1. Wim Houtveen:
    13 juli 2015
    Wat een inspanning moet er geleverd worden in die hitte en in de regen.
    Let wel op jullie zelf ,de reis duurt nog lang,maar geniet ervan Pa
  2. Els:
    13 juli 2015
    Mooie plaatjes!! Sjiek!! Wat een ervaring!!