Zwemmen met schildpadden

2 augustus 2015 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

Maar dat komt later..... We gaan vandaag North Kohala bekijken, de noordpunt van Hawaii. Die bestaat uit een oude vulkaan (dat kan al bijna geen verrassing meer zijn). Als je dit gedeelte vanuit een satelliet bekijkt (of met Google Earth), dan zie je dat het rechter gedeelte groen is, en het linker bruin. Dat heeft met regen te maken, en dat hebben de weergoden ons vandaag ook laten zien. We willen eerst naar de Pololu Valley in het noordoosten (rechter) gedeelte van North Kohala. Hoe dichter we daarbij komen, hoe meer bewolking, maar het is (nog) droog. We gaan het pad af naar beneden waar een zwart zand strand op ons ligt te wachten. Het pad is glibberig van eerdere regenval, maar met goede schoenen en wandelstokken mag dat geen probleem zijn. We zien ook mensen met mooie jurken en slippers..... Eenmaal beneden gaat het dan toch regenen (miezeren). Het is 28 graden en de luchtvochtigheid is bijna 100%, dus de weg naar boven wordt zweten. En hoe! De klim is slechts 120 meter en eigenlijk helemaal niet zo inspannend, maar het zweet breekt ons al na een paar minuten uit. Als we na een goed kwartier weer bij de auto staan zijn we drijfnat. René moet een droog shirt aantrekken want dat is doorweekt.

Naarmate we meer naar het westen rijden wordt het al snel droog en zonnig. We rijden naar de historische site Lapakahi State Historical Park, waar restanten van een nederzetting uit de 18e eeuw (en eerder) te zien zijn. Helaas is een gedeelte van het park gesloten wegens werkzaamheden, maar aan de helft hebben we genoeg. Er staat een keiharde wind waardoor je op het ongelijke terrein af en toe je evenwicht dreigt te verliezen.

Volgende stop is de Macadamia Nut Co. Je kunt hier noten proeven in vele smaken en soorten. Uiteraard kun je ze ook kopen. De fabriek, die je vanachter glas kunt bekijken, is gesloten (het is zondag), maar het werkt zo: om smaken (bv. knoflook, ananas, kokos, en ga zo maar door) aan noten toe te voegen, worden de noten in een snel draaiende “betonmolen” gedaan waardoor de olie in de noten naar de buitenkant getrokken wordt. Dan wordt de betreffende smaak erbij gedaan, die door de nu vettige noten opgenomen wordt. Voilà. Weer wat geleerd. Erg lekker!

Na de oude religieuze tempel Pu’ukohola Heiau, gaan we zwemmen op Mauna Kea Beach Park. Tot onze verbazing zien we opeens een paar schildpadden in het water. De beesten (de grootste is ongeveer een halve meter) zijn niet bang, en je kunt ze eigenlijk aanraken, zo dichtbij komen ze. Maar aanraken mag niet, dus we moeten af en toe opzij stappen om ze doorgang te verlenen. Leuke ervaring en Astrid heeft ook een paar geslaagde foto’s kunnen maken. Dan is het tijd om huiswaarts te gaan, want we moeten om 18 uur bij Lava Lava Beach Club zijn om te eten en de zonsondergang te kunnen zien. O ja, en om cocktails te drinken....

Morgenmiddag en –avond zijn we op excursie naar de top van Mauna Kea, en zullen pas laat terug zijn. Wellicht is er dan geen tijd meer voor een verslag. Denk dus niet dat je internet het niet doet, het verslag komt gewoon later ;-)

1. Ann09:
    4 augustus 2015
    Ik volg jullie reis als mede-forummer van Alles Amerika. Heel leuk om te zien hoe jullie Hawaii ervaren! We halen er zeker veel bruikbare tips uit voor onze reis in oktober. Geniet nog van de laatste dagen daar! Groetjes, Ann
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    4 augustus 2015
    Hi Ann,
    Leuk dat je ons volgt! Als je specifieke vragen hebt of meer wilt weten ergens over, stuur me dan maar een mailtje. Ik help je graag verder!

Groetjes,
    René