Waikoloa

1 augustus 2015 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we naar ons laatste onderkomen in Waikoloa aan de noordwest kust van Hawaii. Als we opstaan is het zonnig in Volcano; dat hebben we nog niet eerder meegemaakt..... Maar als we eenmaal op pad zijn en richting Hilo rijden maakt het zonnetje al gauw plaats voor bewolking en regen. Bij Hilo nemen we de Saddle Road naar het westen. die weg heet zo omdat hij tussen de 2 grote vulkanen doorgaat: Mauna Loa (4169 m) ligt links een Mauna Kea (4206 m) rechts. De weg zelf bereikt een hoogte van 2021 m, maar daar heb je totaal geen idee van, omdat je eigenlijk door een heel groot dal rijdt.

Even een weetje over Mauna Kea en Mauna Loa. De eerste komt dan misschien 4206 m boven de zeespiegel uit, maar vanaf de zeebodem tot aan de top meet hij 10.203 meter. Op deze manier gerekend is hij de hoogste berg ter wereld. Daarbij komt dan nog dat Mauna Kea en Mauna Loa samen door hun gewicht zo'n druk op de zeebodem uitoefenen, dat die midden onder Mauna Loa ongeveer 8000 meter ingedrukt is. Mauna Loa is, zo bekeken, ruim 17.000 meter hoog. En dat heeft hij in ongeveer 700.000 jaar voor elkaar gekregen. Bijna niet voor te stellen wat een krachten hier spelen.

Goed, aangekomen op het hoogste punt van Saddle Road is het tijd om even de benen te strekken. Hier ligt een oude krater Pu'u Huluhulu, die een leuk wandelingetje aanbiedt aan de voorbijgangers. Een meter of 60 hoog, dus niet zo inspannend. Jammer dat het nog steeds af en toe regent, dus de uitzichten zijn niet denderend. We zien de blauwe lucht voor ons, maar de regen blijft hangen. Daarom besluiten we maar om niet de zijweg te nemen de Mauna Loa op, maar om door te rijden naar Waikoloa.

Daar zijn we dan ook vroeg in de middag. We nemen ons intrek in ons appartement en maken er een rustige middag van. Overigens werd het een paar mijl na Pu'u Huluhulu droog en liep de temperatuur op tot 34 graden hier aan de westkust. Wel staat hier in de middag een flinke wind, maar dat is nog niets vergeleken met wat er deze kant op komt: tropische storm Guillermo trekt richting de eilanden en kan over een paar dagen nog voor een flink briesje zorgen. We houden hem in de gaten!

We eten vanavond bij Lava Lava Beach Club. Wauw, wat een setting. Direct aan (en op) het strand, live muziek en goed eten. Daar komen we vast nog wel eens!

1. Brigitte:
    2 augustus 2015
    Gefeliciteerd met je verjaardag René. Fijne dag gewenst.
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    4 augustus 2015