Hilo en omgeving

31 juli 2015 - Volcano, Hawaii, Verenigde Staten

We rijden in de (niet zo vroege) ochtend naar Hilo aan de regenachtige oostkant van Hawaii. Het heeft bijna de hele nacht geregend in Volcano, dus we nemen de snorkelsets maar mee voor in geval van nood..... Maar zodra we Volcano achter ons gelaten hebben wordt het weer met iedere mijl beter. De 17 graden in Volcano worden er 28 in Hilo! Eerste stop vandaag zijn de Rainbow Falls, die hun naam eer aan doen. Mooie waterval waarvoor je alleen maar uit je auto hoeft te vallen op de parkeerplaats. Meestal moeten we er een eind voor lopen, maar nu eens niet. Een paar minuten rijden verderop komen we bij Boiling Pots (die helaas door het weelderige en niet goed onderhouden groen grotendeels aan het oog onttrokken worden) en de Pe’epe’e Falls (nee, mijn toetsenbord hapert niet, zo heten ze echt).

Weer iets verder zien we vanaf een brug de Wai’ale Falls. Het pad naar de top ervan laten we achterwege vanwege de te verwachten vijandelijkheden van het plaatselijke muggengilde (en René is het anti-muggenspul vergeten), dus we rijden al snel naar de Kaumana Cave. Deze lavagrot (uiteraard) is vrij te bezoeken en er is niets aan de bodem gedaan om je het lopen makkelijk te maken. Ook is er geen verlichting, dus als je je vakantie terug wilt verdienen moet je extra zaklampen meenemen en die tegen een mooi prijsje verkopen..... Wij hadden wel lampen bij ons en hebben enige tijd in de grot doorgebracht.

We hebben ook nog de Hawai’i Tropical Botanical Garden op het programma staan, en daar hebben we geen spijt van gekregen. Deze kun je met een self-guided tour op je gemak bekijken (lopend dit keer), en is absoluut de moeite waard. Heel veel tropische planten, bomen en bloemen (ik heb alleen wat bloemen opgenomen bij de foto’s, maar kiezen was moeilijk).

We doen nog een waterval aan (Akaka Falls, met 135 m de hoogste die we tot nu toe gezien hebben) en strijken dan in Hilo neer, waar we onder andere nog een mooi park bekijken. Terug in Volcano hebben we dan nog een klein uurtje voor we weer op pad gaan. We willen de vulkaan nog een keer zien gloeien. We gaan nu een stuk vroeger, zodat we (hopen we) op de parkeerplaats bij het Jagger Museum kunnen parkeren waar je het beste uitzicht hebt (eergisteren werden we een andere parkeerplaats opgestuurd en moesten we een kilometer lopen. We hebben de laatste parkeerplek, al is het pas net half 7 (de zon gaat om kwart over 7 onder, dus donker is het voorlopig nog niet. Maar er staan alweer zat mensen. Maar dan begint het te regenen. Een miezerregen, maar met een flinke wind erbij, en dat voelt toch behoorlijk koud aan! We hadden al een trui aan, maar ook de jassen zijn nu nodig. En dan staan er ook mensen in korte broek en een t-shirtje..... Gelukkig is het met een half uurtje weer droog en kunnen we toch nog een paar mooie foto’s maken.

En dan zitten we nu met een warm bakkie thee in ons hutje..... :-)

1. Laura vd Klugt:
    1 augustus 2015
    Hallo, ik ken jullie niet persoonlijk, maar ben wel heerlijk aan het meegenieten van jullie Hawaii avonturen, onze favoriete bestemming. Als jullie nog in Hilo eo zijn is Kazumura Cave tours echt een aanrader. Het is op het terrein van een particulier en hij is de gids en weet echt alles over de lava tubes. Een bijzondere ervaring: http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g60583-d1946558-Reviews-Kazumura_Cave_Tours-Hilo_Island_of_Hawaii_Hawaii.html
  2. Astrid Houtveen & René Meijer:
    2 augustus 2015
    Hi Laura,
    Ik heb voor ons vertrek uit Nederland gebeld om te reserveren, maar ze zijn gesloten wegens vakantie..... Ik had er graag heengegaan.
    Bedankt voor de tip en leuk dat je ons volgt!

Groetjes,
    René
  3. Laura vd Klugt:
    2 augustus 2015
    Oh, wat jammer. Goede reden om nog een keer terug te gaan :-)