Waimea Canyon

15 juli 2015 - Poipu, Hawaii, Verenigde Staten

Ook wel genoemd de "Grand Canyon of the Pacific". Voor vandaag staat de Pihea-Alakai Swamp Trail op het programma. Bijna 13 km, waarvan een deel door een hooggelegen moeras. De weersverwachting voorspelt "numerous showers" in de bergen, maar we beginnen gewoon aan de anderhalf uur lange rit en zien daar wel. We rijden in een ruk naar het laatste puntje in de canyon, en zien dat het weer eigenlijk prima is. We wagen het erop. De eerste paar honderd meter gaan nog, maar dan wordt het pad steeds moeilijker begaanbaar. Het pad bestaat uit een soort rode klei, en bevat een aantal steile stukken. Bedenk even dat het de afgelopen dagen flink geregend heeft, en je krijgt een idee hoe dat er dan uitziet (zie de foto's). Bij het volgende uitzichtpunt nemen we de wijze beslissing om niet door te gaan. Waarschijnlijk waren we dan nu nog onderweg geweest. Heen en terug lopen we 3,8 km met slechts 190 m hoogteverschil. We doen daar maar liefst 2:40 uur over!

Besmeurd met modder en drijfnat van het zweet bereiken we de auto. Die weigert in eerste instantie de deuren voor ons te openen, zo stinken we..... We rijden nu de weg door de canyon weer terug en doen alle uitzichtpunten aan. Ook besluiten we nog een wandeling te doen: de Cliff and Canyon Trail. Deze biedt prachtige uitzichten over de canyon en eindigt bovenaan de 250 m hoge Waipo'o waterval. Uiteindelijk hebben we vandaag in 6 uur ruim 9 km gelopen met 500 m hoogteverschil. René is op en heeft écht een biertje nodig, maar eerst eten we nog wat bij "Da Booze" in Waimea. Het is dat in ons boek over Kauai deze eettent goed aangeschreven staat, want anders zou je er echt niet binnenstappen..... Het eten is uitstekend!

Het was vandaag een mooie dag. Dat er nog méér van deze moge komen!