West Maui

24 juli 2015 - Kihei, Maui, Hawaii, Verenigde Staten

Omdat we gisteren wat later naar bed gingen vanwege het hek-incident doen we vanochtend maar geen poging om vroeg te vertrekken. We rijden vanuit Kihei naar het noorden om dan de weg links om de oude vulkaan xxx te nemen. Deze Hwy 30 nemen we tot het eind (en nog iets verder) waarna we terugkeren via dezelfde route. Dóórrijden langs de oostkant van de vulkaan kan ook, maar dan moet je een aantal mijlen over eenbaanswegen wegen met berg aan de ene kant en afgrond aan de andere. Als je daar tegenliggers tegenkomt..... En aangezien er aan die oostkant niet veel te zien is rijden we dus geen rondje.

Onderweg komen we van alles tegen: uitzichtpunten, oude stadjes (Lahaina), blowholes, mooie stranden en ander natuurschoon. Geen watervallen, want we zitten hier aan de droge kant. Dat wordt morgen wel anders..... Uitschieters vandaag zijn Lahaina dat, hoewel toeristisch, toch nog veel charme heeft. Plus een enorme banyan boom! En de wandeling naar de Nakalele blowhole(s). Die begint al lekker: een grote zwarte bok verspert ons de weg en doet nogal agressief (op zijn achterpoten staan en slaande bewegingen met zijn kop maken). En dan op ons afkomen..... We weten even niet hoe te handelen en lopen terug. Gelukkig komt er net een Amerikaans echtpaar aan waarvan de man op een boerderij is opgegroeid (horen we later). Hij gooit een paar steentjes naar de bok en loopt schreeuwend en met zijn armen zwaaiend op hem af. De bok weet niet hoe snel hij weg moet komen..... Met zijn viertjes klimmen en klauteren we naar de eerste blowhole, die wel aardig is, maar niet spectaculair. Voor de tweede blowhole moeten we een nog lastiger stuk af, maar dat is de moeite waard; de blowhole doet zijn uiterste best om ons te imponeren. Verderop op een heuvel zien we een man of 20 staan die vanaf dat punt het natuurverschijnsel prima kunnen zien. Wij klimmen daar ook naar boven (de Amerikaanse vrouw gaat voor geen goud nogmaals langs die bok), en we staan bijna meteen op een parkeerplaats, 800 m verder dan waar onze auto staat. Dat had dus met minder inspanning gekund!

Op de weg terug eten we in Ka'anapali waar we de zonsondergang meemaken. Helaas zien we hem net niet in de zee zinken, omdat er wat wolken hangen, maar het blijft een mooi gezicht.

Morgen beginnen we aan een tweedaagse tocht rondom de Haleakala vulkaan (de Hana Highway), en ik weet niet of ik op ons overnachtingsadres internet heb. Maar dat merken jullie vanzelf.....

1. Yvonne:
    25 juli 2015
    Wow Astrid & René!!! Wat een S U P E R reis maken jullie!!!!!!! Terug van vakantie eindelijk jullie (geestige) verhalen kunnen lezen en de prachtige foto's kunnen zien. Voor alles wat jullie meemaken zijn eigenlijk alleen allerlei superlatieven van toepassing! Wat een geweldige natuur in het algemeen, bloemen, dieren, bomen vooral, stranden, wandelingen (sommige best spannende smalle paadjes langs best wel dieptes!), smakelijk eten en ijs, leuke auto, enz.enz. Fijn te lezen dat het gezondheidstechnisch met wat extra aandacht hier en daar met jullie beiden goed gaat. Best bijzonder ook dat 't goed blijft gaan met de hoeveelheid cocktails die jullie naar binnen klokken!!!! Maar serieus: geniet nog enorm en ik blijf jullie volgen!!! Veel liefs, Yvonne